|
|
|
A tiltott, tűrt és támogatott,
önképző társaslény: Levente
Péter
Alias Móka Miki
|
|
Isten útjai kifürkészhetetlenek,
viszont halálosan pontosak. Édesapámat,
aki példaképes ember és ötdiplomás
segédmunkás volt, 1956 után négy
évig hurcolták börtönről-börtönbe,
mint hazaáruló ellenforradalmárt.
Így én már tizennyolc évesen
az egész életemet végigkísérő
tiltott vagy tűrt kategóriák közé
kerültem. A Színművészeti Főiskolára
persze ilyen káderlappal hiába jelentkeztem,
mint osztályidegen, x-es, fiát, tehetségtelenként
elutasítottak. Amikor a felvételi után
sírva utaztam haza Szekszárdra, vettem egy
Esti Hírlapot, amiben az Állami Bábszínház
felvételit hirdetett színészképzésre.
Édesanyám, az anyatigris, felküldött
hát a legendás igazgatóhoz, Szilágyi
Dezsőhöz, aki biztatott, hogy ha Vámos
László rendező és a bizottság
alkalmasnak talál, akkor csak a rossz káderlapom
miatt nem utasítanak el. Karinthy Lógok
a szeren-jét mondtam el, az első rosta után
fel voltam véve. Attól kezdve máig
van egy támogatóm: Isten. Ő a producerem.
A tiltott-tűrtség legreménytelenebb
helyzeteiben küldi az őrangyalait:
Például Szabó Attila rendezőt.
1965-ben indult a Zsebtévé adása
Kemény Henrikkel, Szőlőssy Irénnel
és velem, Móka Mikivel. Ezt nem vették
észre, később pedig már azért
hagyták, mert ez csak az óvodások
műsora, ahol nagy kárt nem lehet okozni,
olyan elvakultak voltak, hogy nem értették,
csak ott lehet igazán ártani és használni
is. A tévézésnek viszont az volt
az ára, hogy más szerepet nem kaphattam,
a Rádió Televíziós Évkönyvben
a fényképem alá azt írták,
hogy Vladislav Fialka csehszlovák pantomimművész,
a Zsebtévé műsorában. A köztársaság
kitörése után, 1994-ben készített
velem először interjút a Film, Színház,
Muzsikába Jálics Kinga.
Igen, harmincöt éve. Mi, Döbrentey
Ildikó, Gryllus Vilmos és én, az
úgynevezett beavató-színházat
játsszuk. Lényege az interaktív személyesség,
vagyis a közönség fogadása, közösséggé
kovácsolása, a cselekményben való
kreatív részvétele, majd a búcsú,
a kezek összeérintése is; minden egyes
résztvevővel lelki-szellemi-testi kapcsolat.
A gyerekeknek szóló előadásokban
nagyon fontos ugyanis a dramaturgiai arány; a pantomímesen
eljátszott kifejező mozgás, az érthető
szó és az emlékeztető muzsika
egysége. Ez a kacagó koncert. Nem tapsoltatjuk
az ovis gyerekeket, nem csinálunk belőlük
kis robotokat. Nem tartunk szünetet sem. Társasjátékot
játszunk, szórakoztatva tanítunk.
A titok mindössze annyi, hogy a gyerekekre nem bálványként
tekintünk, hanem társként, határozottan
bánunk velük, kijelölve a határokat.
Ez egy társasjáték szabályokkal
és szerepekkel, De a gyerek nem választhat,
csak ha már elmúlt 18 éves. Addig
kiszolgáltatott, és a felnőttek felelőssége,
hogy ezt hogyan életi meg vele: kis janicsárt
nevel belőle, vagy pedig választani tudó
polgárt, aki később úgy tud
élni a jogaival, hogy önfegyelemmel megélte
már a kötelességeit is. A ma olyan
divatos drámapedagógiát mi már
negyven évvel ezelőtt kitaláltuk a
feleségemmel a csepeli óvodákban,
és azóta is működik, ahol igény
van rá és alkalmas tanító,
szülő.
Nem mindenki tudja megtanulni, az igaz, de egyéb
szakmákra sem alkalmas bárki. Például,
háromféle kubikos van: az amatőr,
aki képes gödröt ásni, a mester,
akié nem omlik be, és a művész,
aki gödrébe már jöhet is a beton...
A dilettánsokról ne beszéljünk.
Amatőr és mester bárki lehet, művésznek
viszont születni kell. Már csecsemőkorában
benne van mindenkiben az a talentum, hogy egyszer filozófus
lesz, orvos, hentes, kofa vagy bármi más.
A szülők és a tanítók
dolga ezt észrevenni. Hasonló a különbség
egy mai celeb és egy igazi sztár között
is. A celeb szerintem olyan, mint egy madzagon rángatott
léggömb, bármikor kiereszthetik belőle
a levegőt, elszállhat vagy szétpukkanhat.
A legtragikusabb, ha elfonnyad. A sztár viszont
olyan, mint a borostyán, ami kitépve, félredobva,
fények nélkül, a szemétdomb
árnyékában is meggyökeredzik
és túlél, egészen addig, amíg
jön valaki, és új helyre ülteti.
A sztár/művész bármely foglalkozásban
született arra, amit képvisel, nincs más
dolga, mint a talentumát csiszolni élete
végéig, miközben nem csak önmagáért
és a közösségéért
érez felelősséget, és elszámolási
kényszert, hanem Isten felé is.
Biztosan, bár az igaz, hogy a mai gyerekek
bizonytalanabbak, mint a régiek. Az egyik ok, hogy
hullik szét a család. A szülők
kimondják az igent, de nem figyelnek a lélek/biztonság-szellem/párbeszéd-test/szerelem
időrendi sorrendjére. Ez nem azt jelenti,
hogy menj templomba minden nap, hanem hogy megbízható
legyél és sportszerű, nemes, őrizd
a saját és a családod méltóságát.
A házasság és a gyerekvállalás
százegy százalékos szövetség
és egész-ség, amelyben a párom
nem azonos az ideiglenesen az ágyamban állomásozó
próbababával. Ha ez a szövetség
nem működik, a gyerek nem érzi magát
biztonságban. Másrészt túl
sok az információ, anélkül hogy
lennének olyan emberek, akik segítenének
ezt feldolgozni. Sok a tárgy a képzeletbeli
játék helyett. Ha megnézzük
a különböző óvodákat,
intézményeket, láthatjuk, hogy egyes
helyiségek ki vannak tömve használatlan
tárgyakkal, amelyeknek nagy részére
soha nem is volt szükség. És persze
ott a média, amely hozzájárul mindehhez
- mint a falat kenyér, úgy kellene például
legalább heti egyszer a Magyar népmesék,
a mi Égbőlpottyant meséink a televízióban,
de még csak nem is ismétlik. Gyerekeink
akvarellpalettáján még a szocializmusban
is voltak alapszínek. Ma már csak két
szín létezik: a sátánfekete
és a barbie-rózsaszín. Ebből
kevertess ki egy zöldet
Számomra az emberi viselkedéskutatásom
első, gyakorlatban is hasznosítható
eredménye, hogy az üldözési mániámat
sikerült óvatossági mániává
transzponálnom.
A magatartáskultúra tulajdonképpen
három viselkedési fázis ötvözete,
az ösztönös, eszes és a társas
viselkedés. Minden ember ösztönlénynek
születik, kevesebben válunk észlénnyé
is, és még kevesebben törekszünk
társaslénységre. Pedig ez utóbbi
fontos lenne, hiszen a társaslényem dönti
el, hogy egyes szituációkban hogyan viselkedjem?
Ösztönlényként szájon vágjam,
elpusztítsam-e a partneremet, vagy észlényként
reagálva, szellemileg megalázva tegyem tönkre.
Létezik egy régi-új kivégzési
mód is a közéletben, a másikon
való átnézés, ami a létező
legcinikusabb hadviselés. A magatartáskultúra
tantárgy egy önismereti, módszertani,
gyakorlati kurzus. Én dolgoztam ki a Gyógypedagógiai
Főiskolán, 1986-89 között, kifejezetten
Karácsony Sándor műveinek inspirálására.
Ő egy reformpedagógus volt, akit a kommunizmusban
vallásossága, a hite, a magyarsága
miatt tiltottak. Ma is csak tűrt kategóriában
lehet jelen Magyarországon. Hiába lehetne
alapvetéseket tanulni tőle, nyakra-főre
hozzák a nyugat-európai és amerikai
gurukat, valamint az ázsiai mestereket példának.
Ideje lenne a magunkéit is ismertté tenni,
és külhonban terjeszteni.
Tanításom lényege az önismeret,
az éretlen felnőttségből az
érett felnőttségre való törekvés:
az egyéniség-személyiség-személyesség
hármasa. Szeretném, ha hallgatóim
rájönnének, hogy milyen a megváltoztathatatlan
egyéniségük, amivel születtek.
Szerencsére a személyiségünket
életünk végéig változtathatjuk,
pozitívan építhetjük. A személyesség
kapcsolataink tartósságának záloga,
a korrekt személytelenséggel illetve a romboló
személyeskedéssel szemben. Persze az ijesztő
lehet, amikor valaki megtudja, hogy ki is ő valójában.
Én például csak negyvenéves
koromban, a kisebbik fiunk halálát követő
pokolian gyötrelmes úton döbbentem rá,
hogy valójában éretlen felnőtt
vagyok. Akkor döntöttem el, hogy még
halálom előtt szeretnék éretté
válni, nehogy úgy járjak, mint II.
József kalapos király, aki a halálos
ágyán vonta vissza a rendeleteit, mert ott
döbbent rá, hogy másképp is
cselekedhetett volna.
Huszonhárom éve igyekszem érett
felnőtté válni, de még nem
sikerült. A törekvés viszont kisugárzik
a környezetemre. Egyik áldott eredménye,
hogy a feleségemmel kitartunk egymás mellett.
Most lépünk házaséletünk
negyvenharmadik, küzdelmes évébe, eredményesen
és méltóságunkat őrizve.
A legfontosabb, hogy az embernek legyen önismerete,
és fogadja el saját magát. Én
például borzasztó egyéniség
vagyok, hiú, makacs, lusta, stb.. De ha ezt meg
tudom bocsátani magamnak, a családomnak
és Istennek, akkor már jó úton
járok. Ekkor kell elkezdenem az egyéniségemre
való személyiségépítést.
Az éretté válás legfelsőbb
foka pedig a személyesség, azaz a százszázalékos
jelenlét. Ez az itt és most"
megélését jelenti, azaz amikor otthon
vagyok, akkor nem a holnapi tárgyalásra
készülök, amikor a gyerekemnek mesélek
vagy imádkozom, akkor csak arra figyelek, amikor
a párommal vagyok, csak őt látom.
Én ezt csak negyvenéves korom óta
teszem tudatosan, későn érő
típus vagyok. De bárki képes lehet
rá, egy kaukázusi pásztor, az egyenlítői
pigmeus, egy eszkimó vagy egy nyírségi
négy elemivel rendelkező parasztember is.
És egy országgyűlési képviselő
sem.
Hogy ennek a tárgynak milyen hozadéka
van, hogy földbe hullott-e a vetésem vagy
tövisek közé, netán sziklára,
csak később derül ki, éppen ezért
én főiskolai, egyetemi hallgatóim
mindegyikének megadom minimum a kettest. Van, aki
csak öt év múlva ír nekem, hogy
köszönöm, most értettem meg, miről
beszélt. Ugyanez a helyzet az interaktív
színházzal is, a szituációs
játékokkal, amelyek beülnek a gyerekbe,
aki később egy éles helyzetben nem
pánikba esik, vagy tétovázik, hanem
emlékezik, mit kell cselekednie. Ezért tanítom
alapvetésként a gondolkodás-döntés-cselekvés-
hármas egységét. Például
vezetés közben, mikor mész, a kanyarok
előtt figyelj, és képzeld el, hogy
keresztben fekszik egy biciklista vagy egy kidőlt
fa az úton. Vagy azt, hogy nem egy ember, hanem
egy állat, egy bika száguld veled szemben.
Ezekre én gyakorlok, ezért viszont azzal
vádolnak, hogy túlságosan is didaktikus
vagyok, ahelyett hogy a valóság égi
mását, a művészetet közvetíteném
a gyereknek. Mi művészi találkozásokat
élünk meg közönségünkkel,
pedagógiai eszközökkel, vagy pedagógiai
foglalkozásokat tartunk művészi eszközökkel.
A harmadik műfajunk a közéleti szolgálatok
művészi és pedagógiai eszközökkel.
0 órától 24 óráig
politizálok, de nem pártpolitizálok.
Körülöttem olyan rend van, ahogy az országban
szeretném. A köz ügyeiért, az
igazságtalanság, a sportszerűtlenség
ellen harcolok, kisfiú korom óta. Jobbkezes
vagyok, aki bár jobb kézzel fűrészel,
nem felejti el, hogy ott van a bal, hiszen valamivel meg
kell fogni a munkadarabot. Egy balkezes felebarátom
ugyanezt teszi fordítva. Mindkét kezünkre
szükségünk van, ezért csak gyógypedagógiai
szinten fogadom el a jobb- és baloldali kifejezést.
Akinek nincs meg ugyanis mind a két fele, az nem
egész ember, én pedig szeretnék az
lenni. Hasonló okból nem fogadom el az egyneműek
házasságát sem, mert az nem lehet
egész. Egy egész nő és egy
egész férfi, az két fél ember.
Két férfi vagy két nő is külön-külön
csak fél-fél ember, sosem lesz belőlük
egész, csak kerülgetik egymást. A jóbarátság
egyik formájaként elfogadom, de nem példaképül
gyermekkorúaknak.
Egy egész nő és egy egész férfi
két félemberként szövetséget
kötve, viszont éppen az egész-ségből
mutathat példát a gyermekeinek. Persze ehhez
az is kell, hogy a szülők belássák,
a gyereket ne maguk közé szüljék,
és engedjék a franciaágyba, aki így
megint csak két fél ember között,
egy kielégületlen nő és egy kielégületlen
férfi közt nő fel. Persze, hogy majd
ő is válik, és majd ő sem tudja,
mit akar. A gyerekeket magunk köré szüljük.
Hadd csimpaszkodjanak a gatyába, szoknyába
szépen, és lássák az összetartozó,
időnként veszekvő, de nem megsértődő,
megbosszuló vagy szétváló,
hanem a megbeszélő, megbocsátó
és naponta újrakezdő szülőket.
Aki mindig elölről kezd, az éretlen
felnőtt, hiszen azért vagyok ember, hogy
az előző tapasztalatokat felhasználva,
érett felnőttségre törekedjem,
tehát újra, meg újra kezdjek!
Ez egy kis falu, Héreg, amit támogatottként,
az Úristentől kaptunk ajándékba.
Az ő földi őrangyalai hívták
fel a figyelmünket a Gerecse-hegységre, ahol
középső gyermekünk születésekor,
harminckét esztendeje lett egy zártkertünk
és egy 3x5 méteres faházunk. Tizenhárom
éve beköltöztünk a faluba, egy vályogházba.
Én ott egyfolytában füvet nyírok,
ereszeket tisztítok, a repedéseket foltozom,
miközben az agyam a feladataimon dolgozik. Ha a fizikai
munka közben valami fontos eszembe jut, lecsapom
a szerszámot, beballagok a szaletliba, gyorsan
leírom, majd igyekszem vissza. A tevékenységeim
itt fogaskerékszerűen kapcsolódhatnak
egymáshoz: egy a családé, egy a tanítóművészeté,
egy a természeté. Ebből állok
össze én, Levente Péter, aki nem idealista-materialista
és nem racionalista-liberális, hanem realista,
Jézus-követő, egyistenhívő
vagyok. Imádkozom a zsebmaterialista, a műliberális
és az álszent farizeus felebarátaimért,
hogy világosodjanak meg. A családi vállalkozásomban
ügyvezető igazgató vagyok, mint férfi,
és van egy beltag, aki nélkül félember
lennék, ő Döbrentey Ildikó író,
nőnemű társaslényem. Van még
egy kültagunk is, Isten, a producer. Azért
kültag, hogy rajtunk kívül bárki
más is szabadon választhassa. |
|
|
|
|
|