Ha
az ember már elegendően idős
mint például e sorok szerzője ,
akkor éppenséggel emlékezhet fiacskája
negyven esztendővel ezelőtti kedvenc műsorára
a tévé fekete-fehér őskorából:
Móka Mikire és társulatára.
Hakapeszi Makira, a Versmondó Lányra,
az állandóan Mogyorós csokival
vigasztalódó Hiszékeny úrra
és a fejtörőket kérdező
Furfangos Frigyes mesterre. És ha elég
idős vagy, és emlékezel, akkor Móka
Miki, immár 67 évesen, kalapot emelve
fogad a kapuja előtti hársfa alatt, hogy
aztán befelé invitáljon, ahol egy
kedves parasztház, egy regényes telek,
és egy nem kevésbé regényes
életút vár rád.
Héregen vagyunk, a Gerecse felé vezető
úton, ahol a dimbek-dombok között megbúvó
települések akár honfoglaló
Árpád apánkat is láthatták.
Majd mindegyik nevezetes valamiről: Tinnye már
az ókorban is lakott hely volt, nem beszélve
a Garancsi-tóról, amelynek partján
ma is ott áll az Üvegtigris című
filmből megismert büféskocsi
izirájder, öcsém, izirájder
; Únyban néhány régi
pincét látsz, Epöl volt a budai királyi
pince ősidők óta szolgáló
feltöltője, Bajna meg Sándor Móricról,
az ördöglovas grófról híres,
aki fogadásból még a kastélya
erkélyéről is leugratott a lovával.
Héregnek van egy Mátyásról
elnevezett Király-kútja, no és
jelenkori hírességként itt él
a Móka Mikiként elhíresült
Levente Péter.
A hosszúra nyúlt telek madár-,
ember- és kutyabarát, olyasmi, ahol mindenki
jól érezheti magát. Két
ház egy a vendégeknek , be-
és kiülők, szaletlik, bokrok, gyümölcsfák,
a telek végében madárles néz
a nádassal benőtt vízi világra,
ahol kis ladik ring; Matula bácsi is megirigyelhetné
a Tüskevárból
Amíg a hársfától, vagyis
a kaputól eljutunk a madárlesig, vagyis
a telek vízbe süllyedő végéig,
sok minden kiderül. Például, hogy
Móka Miki önképző társaslényként
Levente Péter lett bár ami azt
illeti, mókából, tréfából
hallgatójának ma sem lehet hiányérzete,
de ezek immár a mának szólóak,
és a címzettjei sem feltétlen a
gyerekek
Hogy a tévét feledve
tíz éve kiakolbólítottak
mindenhonnan, hivatalosan azóta nincs munkám
ma afféle vándorszínészként
és néptanítóként
hívják mindenhova, ahová három
és fél évtizedig a tévé
képernyőjén keresztül egy egyszerű
kattintással eljutott. Hogy amit most csinál,
azt magatartáskultúrának nevezi,
ezt okítja óvodásnak, iskolásnak,
egyetemistának, tanároknak, gondolkodni
igényes felnőtteknek, idehaza és
Szlovákiában. Megtudom tőle, hogy
kinek van magatartáskultúrája (a
parasztembernek például igen, de némely
miniszterelnöknek nemigen), hogy ő nem értelmiségi,
hanem megpróbál értelmes maradni,
és a hasonlóan igényes paraszttal
és munkából megélni kívánókkal
tart együtt, s hogy most is diktatúrában
élünk, csak a bolsevizmus, a nácizmus
diktatúrája után most a brókerizmus
diktatúrájában
Tudod, mi van ma? Ma a szocializmus lendkereke
elszakadt ékszíjjal csattog a fejünk
fölött
És tudod, miben különbözik
ez továbbá a többitől? Hogy
miközben mi, értelmesek, mindig is tudtuk,
hogy a kétszer kettő az négy, a
bolsik és a fasiszták megmondták,
hogy ma mennyi. A brókerizmus korában
már ez sem működik, a mai válasz:
attól függ
Veszem vagy eladom
Ez ellen is védhet a magatartáskultúra,
amely három, egymásra épülő,
hármas-egységen alapul. A gondolkodás
döntés következetes cselekvés,
valamint a lelki szellemi testi egyensúlyra
való törekvés hármas egységein.
E kettő eredményeként valósulhat
meg a magatartáskultúra lényege,
az életben maradni eredményesen
és méltósággal bármilyen
körülmények között hármas
szabálya. Aki pedig lemond az önálló
gondolkodásról és döntésről,
az parancsra pót pazarló
módon cselekszik.
És ekkor még csak a kert közepén
járunk, ahol is békességben álldogál
a birtok első, kőből épült
háza, egy polgári budi. Büszkén
benyit, odabenn minden tiszta, ragyog, a fal frissen
festve, a pottyantós előtt szőnyeg,
lámpa, télire hősugárzó
várja a gazdát; az ülőke mellett
hetilapok kupacai magasodnak. Jobbra a jobboldali Demokrata,
balra a balliberálisnak számító
Élet és Irodalom.
Én meg középről tekintek
rájuk hallom világnézetének
esszenciáját.
És ömlenek a történetek, a tanítások,
amelyek többsége különféle
hármas egységek körül bonyolódik.
Mert ugyebár van a növény
állat ember, közülük csak
az ember választhat, neki van lehetősége
gondolkodni dönteni következetesen
cselekedni. Erre épül a test szellem
lélek hármas egysége, amire
rátesszük a megismerés ráismerés
felismerés fokozatait, amire illeszkedik
az ösztönlény észlény
társaslény, illetve az egyéniség
személyiség személyesség
kategóriája. Hogy hogyan hát
erről szól a magatartáskultúra.
Ő maga a marxista esztétika-filozófia
tanulmányozása után döntött,
hogy nem idealista materialista, hanem realista
jézuskövető egyistenhitű
lesz. Aki negyvenévesen jött rá arra,
hogy éretlen felnőtt ember, azóta
azon igyekszik környezetét és
hallgatóságát sem kímélve
, hogy érett felnőtt legyen belőle
Ezekből a szentháromságokból
még elsorol vagy egy tucatnyit; bevallom nem
könnyű mindenhová követni szellemének
csapongó röptét. Az istenhiten kicsit
elvitatkozunk, ő egy presbiter gyermekeként,
magam meg afféle gyaurként magyarázzuk
a világot, hogy aztán megnyugtasson: az
Isten azért téged is a tenyerén
hordoz.
Békésebb vizekre evezve visszakanyarodok
Móka Mikihez, s bizonyítva felkészültségemet,
szavalok:
Véget ért a móka mára,
/ Zárul Miki mókatára. / De ha
tetszett, nemsokára visszavárhatsz, /
Jóska, Sára, Tercsi, Fercsi, Kata, Klára,
/ S valahány név a naptárba
/ Eljövök még hozzátok, / Viszont
látásra pajtások! Ugye, az
adások végén elhangzó kis
vers, amit akkoriban egy ország fújt,
álmából is ébresztve. Valami
olyasmi történt akkor, ami évtizedekkel
ezelőtt megelőzte korát
Ma úgy mondanánk, interaktív
műsort csináltunk, a gyerekeknek nem volt
kezükbe adott szövegük, az élő
adás varázsának engedve alakultak
a szerepek és a játékok. Ez volt
a Zsebtévé, amely abban is újított,
hogy stúdióműsorban itt alkalmaztunk
először televíziós trükköket,
például a Versmondó Lány
egy meséskönyv lapjai közül lépett
elő.
Az elmúlt negyvenet? És az egész
hatvanhetet? Miért, tán ki akarod hagyni
az őseimet? Rákosi Viktor volt a dédapám,
aki Sipulusz néven lett áradó ötlető
humorista, író, újságíró,
sőt, országgyűlési képviselő.
Rákosi Szidi a híres drámai színésznő,
a Nemzeti Színház örökös
tagja, színiiskola-alapító, pedig
a dédnagynéném. Rákosi Jenő
a dédnagybácsim, író, drámaíró,
újságíró. És ide
tartoznak még köbükunokai
fokon Beöthy Zsolt a nagyhírű
irodalomtörténész, esztéta,
egyetemi tanár, és Beöthy László
színházalapító és
-igazgató. A két nagyapám mezőgazdasági
egyetemet végzett parasztember, akiknek a hármas
egysége a becsület derű
találékonyság volt.
1961-ben felvételiztem a Színművészeti
Főiskolára, de osztályidegenként
nem vettek fel, papám ekkoriban éppen
negyedik éve ismerkedett az 56-osok számára
fenntartott börtönökkel
Anyám
észrevett egy hirdetést az Esti Hírlapban,
mely szerint a Bábszínházba felvételit
hirdetnek. Megfeleltem, kilenc évet töltöttem
a Bábszínházban, ahol hamarosan
Rátonyi Róbert szerepeit is megkaptam;
amit ő Budapesten játszott, azt én
vidéken. A bábos korszakom után
jött az Operettszínház, nyolc év,
havi 32 előadással, karakterszerepeken
osztoztam Suka Sándorral. A szomszédos
Mikroszkóp színpadon csináltam
egy gyerekelőadást, azt meglátta
Komlós János, s áthívott
oda; 14 évet töltöttem ott. A valós
lényem 1994-ben, a Komédium igazgató-főrendezőjeként
ment nyugdíjba, de mindeközben végig
ott volt a digitalizált Levente Péter
a tévében és a rádióban
a Ki kopog majd tizenöt évig
ment a Kossuthon , és sorra jelentek meg
az Égbőlpottyant meséink is.
Szerelmemet, feleségemet, alkotótársamat
Döbrentey Ildikót. Aki magyar- és
rajzszakos tanár, a mesék tudója,
műfajteremtő alkotások megálmodó-kitaláló
szerkesztője, írója, költője,
festője, művészek múzsája.
Nekem a jobbik felem. És ki ne feledjem Gryllus
Vilmost, aki huszonkilenc éve alkotócsapatunk
harmadik tagja. Ez a hármas is egy egység;
műfajunk neve: Kacagó koncert, azaz társasjáték
4-104 éveseknek. Járjuk az országot
hármasban, kettesben és egymagam is, fellépek,
mint zsebszínháznyi Móka Miki,
akinek tán még hírét sem
hallották a mai gyerekek, de épp úgy
élvezik az adást, mint negyven
évvel ezelőtt. És ez nem ám
valamiféle nosztalgia, amit amúgy is utálok,
mert az olyan, mint a veteránleves: egyetlen
babérlevélből főzik egy életen
át, hanem egy retrospektív előadás,
visszatekintés a mából a múltba,
a jövő érdekében.
Jegyezd fel: pipából hét
darab szükségeltetik, minden napra egy,
szurkálóból viszont legalább
egy tucatnyi. Inni az igénynek megfelelően
iszom, de csak este hat után, és mindig
a megfelelő pohárból.
Míg a fotó kedvéért felmászik
a hársfára, megtudom, hogy:
Van a Darwin-kerti ember, meg az Éden-kerti
ember. Abban egyezünk, hogy mindketten felelősséget
vállalunk önmagunkért és embertársainkért.
Csak az Éden-kerti az Isten felé is felelős,
a Darwin-kerti meg e helyett bekapcsolja a tévét
Tűnődözöm mindezen, mikor jön
Ildikó asszony, akitől azt kérdem:
Hol van? néz körül Ildikó.
Az asszony nincs meglepődve.
Hát, nem unalmas érkezik
a válasz.
És amikor Marci fiam, a fotós kolléga,
egy határozott mozdulattal a fejemre zúdítja
a ménkő nagy vaslétrát, ám
az nem töri be a koponyámat, hanem szépen
landol a vállamon, a Mester hangosan kiabál:
na, ugye mondtam, látod: az Isten a tenyerén
hordoz!
Tényleg, minden lehet
Marci ujjai kifürkészhetetlenek
Az Isten útjai pedig halálosan pontosak.
megjelent: http://www.szabadfold.hu/interju/moka_miki_az_edenkerti_ember
|