Héregen édenkertet teremtett családjának Levente
Péter, a hajdani Móka-Miki. A vándorszínészből
lett vándortanító zöld lombsátor
alatt, néhány kosár dió
és két kutya társaságában
írja hármas-egységekre épített
túlélőkönyvét. Interjút
nem ad alkotótársa és jobbik része,
Döbrentey Ildikó nélkül, aki
immár negyvenegy éve szerelmes házastársa.
Kettejük művészetpedagógiai munkásságának
elismerése a Magyar Örökség
díj, amit ezen az őszön vehettek át.
- Például azt, hogy mindig az idősnek
kell alkalmazkodnia feleli Döbrentey Ildikó,
azaz Ildikó nénje és hozzáteszi:
- Vannak öregek, akiknek olyan kisugárzásuk
van, mint holmi nagy diófának, ami alatt
jó elidőzni. Mindkettőnk családjában
voltak, vannak ilyen emberek. Ilyen volt népmesei
hős nagyapám, aki egy bakonyi molnár fiaként,
14 évesen, mezítláb, egy fillér
nélkül érkezett Pestre, mert az édesanyja
eldugta a csizmáját, hogy maga mellett
tartsa. Nagyapám mintakészítő asztalosként
Kispest virilistája, egyik legnagyobb adófizetője
lett. Abban a kertvárosi utcában, ahol
felnőttem, iparosok éltek, volt közöttük
órás, pék, asztalos, varrónő,
kőfaragó - csupa megbízható, Isten-
és családszerető ember. Érzem annak
a felelősségét, hogy majd egyszer az ősök
szemébe kell néznem, nem csak nekik, hanem
a korábbiaknak is, akiket nem is ismertem. Úgy
próbálok élni, hogy ne kelljen
lesütnöm előttük a szememet. És
nem csak nekik, hanem azoknak a gyermekeimnek is a szemébe
kell néznem, akik előttünk jutottak az örök
életbe Domonkos fiunk negyven éves
lenne az idén, Marci huszonhét.
- Én parasztok között nőttem
fel, ezért előttem a paraszt szót
csak dicsérően lehet kiejteni - veszi át
a szót Levente Péter, azaz Péter
bátyó. - Nagyapáim tiszttartók
voltak, több ezer kataszteri hold máig tisztelettel
és szeretettel emlegetett felelős gazdái.
Mind a mai napig előnyben részesítem
a vidéki neveltetésű munkatársakat,
mert biztos lehetek benne, hogy náluk a kétszer
kettő az négy - és nem attól
függ, hogy adom, vagy veszem. Nem tőlem kérdik,
hogy ma mennyi?
- Közös bennük, hogy mind alkotó,
gondolkodó emberek voltak. Nagyon nagy hatással
volt rám, ötdiplomás jogász,
protestáns presbiter édesapám is,
akit hazaáruló ellenforradalmárként
börtönbe vetettek és parkoló
pályára tettek. Sok mondása máig
elevenen él bennem. Fiam, minden börtönben
van egy emberséges börtönőr, találd
meg biztatott a szabadlábon is bezártságot
jelentő múlt rendszerben. Amikor pedig megértette,
hogy nem hagyományos, polgári értelmiségi
pályára készülök, így
intett: Ha lesz egy nap, amikor nem tudsz derűsen
kilépni az utcára, inkább maradj
otthon. Ezt a mai napig tartom. Martin Buber,
gondolkodótársam pedig arra figyelmeztet:
ne utánozd az apádat, hanem folytasd az
ő útját. Azt hiszem Ildikóval,
akinek Döbrentei Gábor a Magyar Tudományos
Akadémia első főtitkára az egyik őse,
sikerült elkerülnünk, hogy bárki
életét kopírozzuk, vagy azt gondoljuk,
hogy Dorka lányunkhoz csak a saját szűrőnkön
át engedhetjük a világot. Ha valaki,
mi aztán megtanultuk, hogy nem a mienk a gyerek.
Nekünk csak az a dolgunk, hogy segítsük
őt, hogy kibontakoztathassa a benne rejlő képességeket,
és ha nem szégyen, folytathassa az ősök
útját.
- Az Úristen útjai kifürkészhetetlenek,
viszont halálosan pontosak mondja Levente
Péter. - Most már értem, hogy az
apámnak azért kellett börtönbe
kerülnie, hogy engem fel ne vegyenek a Színművészeti
Főiskolára. Ha fölvettek volna, lehet,
hogy ma egy meg nem értett Harmadik Richárd
vagyok. De így véletlenül az Állami
Bábszínházhoz kerültem, mert
oda lehetett bejutni egyedül káderlap nélkül.
Dehogy akartam én bábszínházba
menni, vagy Móka Miki lenni! Azt kaptam az Úristentől
ajándékba diploma helyett, hogy a gyerekek
közelébe vitt, ahol egyből kiderült
a talentumom. A kínai horoszkóp szerint
amiben nem hiszek, csak használom, hinni
Istenben hiszek a víz-bak vagyok, akiknek
különleges adottságuk a gyerekekkel
való kiváló kapcsolatteremtés.
- Azt is a kínai horoszkópnak köszönhetem,
hogy Gryllus Vilmossal harminc éve képesek
vagyunk együttműködni. Megtanultam,
hogy észnél kell lenni és fillére
elszámolni, különben baj lesz. A kínai
horoszkópban talán egyedülálló
eset, hogy két jegyet nagyon nem ajánl
egymásnak - és azok a mi jegyeink, a feleségemé
és az enyém. Ildikó tűz-kutya,
én pedig víz-bak vagyok. Sehol máshol
nem olvastam, hogy kifejezetten felhívták
volna e két jegy szülötteinek a figyelmét
arra, hogy kerüljék egymás társaságát.
A pap sem akart összeadni bennünket, igaz,
nem a kínai horoszkóp alapján,
de arra hivatkozva, hogy tűz-protestáns
és víz-katolikus vagyunk.
- Úgy van. A mi házasságunk ezért
nem kettős fonat, hanem hármas: kettőnk
és az Isten együttműködésén
alapul - és az ilyen hármas egységben
olyan erő lehet, ami hegyeket mozgat mondja
Péter. Sohasem oltunk lámpát, sohasem
indulunk otthonról, békétlenül.
- Azt az üzenetet, hogy nem hal meg a szerelem,
és negyvenegy év után is van mondanivalónk
egymásnak, van játszanivalónk egymással,
egyre több helyen van módunk elmondani,
hol a katolikus- hol az evangélikus, református,
baptista, görögkatolikus egyházak lelkiderűgyakorlatain,
családpasztorációs hétvégéin
mondja Ildikó. Interaktívelőadásainknak
az egyszerűség kedvéért a Házasságunk
titkai címet adtuk, hiszen úgyis ezekről
faggatnak leginkább. Azt gondolom, elsősorban
a konfliktusokról van értelme beszélni.
Most készülök egy országos evangélikus
papnétalálkozóra, talán
ez lesz az első alkalom, hogy egy nem evangélikus,
és nem teológiát végzett
előadót hívnak meg. Öt órát
töltök majd azokkal az asszonyokkal, akiket
mérhetetlenül tisztelek, többek között
azért, mert tudom, hogy sok minden mellett papnéságuk
magányát is cipelik. Az a közös
a sorsunkban, hogy én is egy elhivatott ember
felesége vagyok, akárcsak ők. Péter
fellépésein időnként a színpadon,
néha a hátsó sorokban én
is mindig ott vagyok, hiszen ugyanazon az ügyön
munkálkodunk mindketten, még ha ő hangosabban
kacagtat is.
- A televíziót nem lehet színpadiasítani,
mint ahogy a színpadot se lehet televíziósítani.
Külön meg kellett tanulnunk, hogy ugyanazt
a témát hogyan dolgozzuk fel színpadra,
televízióra, rádióra vagy
kultúrházra, és hogyan CD-re, DVD-re
és mesekönyvre. A Kacagó Koncert
sorozat Levente Péter Döbrentey Ildikó
- Gryllus Vilmos hármas egységére
épül. Ildikó - végzettségét
tekintve irodalom- és rajztanár - a műfajteremtő
alkotások megálmodó írója,
szerkesztője. Ő fedezte fel hetvenhatban
a Kaláka együttest az Ifjúsági
Parkban a gyermekek számára, Gryllus Vilmos
szólistává érlelődésénél
tizenöt évig bábáskodott.
A Kolompos együttest is ő hívta meg
alkotói találkozásra. Olykor egyedül
is fellépek, de az nem egyszemélyes színház,
ugyanis egyedül nem érek semmit. Égbőlpottyant
szerepjátékot ajánlok a közönségnek,
jelmezek, díszletek nélkül. Szárnyaló
fantáziánk, és derűs jókedvünk
mégis benépesíti a színpadot,
nézőteret egyaránt. Közben
Ildikó is járja a maga útjait.
- Két könyvön dolgozom párhuzamosan
mondja Ildikó. - Az egyik egy műsorom
címét viseli: Mikor még akkora
voltál, hogy elfértél a tenyeremben.
Eredetileg televíziós sorozat volt, melynek
során egyszerre rajzoltam és meséltem
egyforma sebességgel ez a feladat egyszerre
mozgatott meg két agyféltekét.
A történetek Dorka lányom legkisebb
korából valók, és meglepődve
tapasztaltam, hogy milyen nagy érdeklődés
van ez iránt a műsor iránt. Nincs elég
történetem Dorkáról, azt gondolom,
hogy a kis unokám, Ábris azért
született meg, hogy további fejezetek készülhessenek.
A másik kötet 21. századi imákat
tartalmaz, Beszélgetések az Úrral
címet viseli. A helyi plébánossal
együtt ugyanis felfedeztük, hogy a szentmisében,
az áldozás után van egy pont, ahol
a liturgia teret enged a szabad imáknak. Évek
óta vezetem templomunkban ezeket az alkalmakat.
Legszívesebben hétköznapi emberekről
írok, olyakról, akik nem visznek végbe
nagy hőstetteket, de az igaz úton járnak.
Nekem ezekről öröm beszélni, ettől
érzem magam boldognak. A kötet első kiadása
nagy sebességgel fogyott el. Annyira nagy szeretet
veszi körül az ilyen történeteket,
hogy azt gondolom, többet kellene velük foglalkoznom.
Úgy látszik, nekem az a szerep jutott,
hogy vigasztaló szeretettel legyek jelen a környezetemben.
- Magatartáskultúrát tanítok,
országszerte. Tartok Szülők Akadémiáját,
tizenegy éve tanítok a Nyíregyházi
Főiskolán, az Evangélikus Hittudományi
Egyetem megbízásából, és
a Váci Apor Vilmos Katolikus Főiskolán.
Szemináriumot tartok a Protestáns Felsőoktatási
Szakkollégiumban Fiú vagyok-e vagy lány?
címmel. A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai
Főiskolán kezdtem tanítani. Három
év alatt született meg a magatartáskultúra
önismereti, módszertani, gyakorlati tantárgy.
A gyakorlatból merítek mindent, amit tanítok.
Mivel nem járhattam egyetemre vagy főiskolára,
nem tudtak ellátni akadémiai szemellenzőkkel.
Gimnáziumi érettségim van, ezen
túl marxista esti egyetemem végeztem esztétika-filozófia
szakon. A Lakner bácsi Alapítvány
nagykamaszoknak való Szini tanodájában,
és a kisebbeknek való Szidi tanodájában
az önbizalom hiányos és a végtelen
önbizalommal rendelkező gyerekekkel foglalkozom,
akiket a rendíthetetlen önbizalom útjára
terelgetek. A rendíthetetlen önbizalom lelki-szellemi-testi
egyensúlyra, azaz harmóniára törekvést
jelent. Vándortanító vagyok tehát,
aki tanulva tanít, és nem havi fixen ülő
rektor-professzor.
- Negyven éves voltam, amikor meghalt a második
kisfiunk, ami annyira megviselt, hogy három évig
a poklot jártam. Nem gondoltam azt, hogy az Isten
büntet, vagy hogy csupán az orvosi tehetetlenségből
fakadó gondatlanság volt az oka. Teljes
változásra volt szükségem.
Azt éreztem, hogy én csinálok valamit
rosszul. Szerettem volna megérteni, hogy mindez
miért történik éppen velünk,
akik négy gyereket akartunk. Ekkor kerültem
Karácsony Sándor tanítványához,
Kontra György professzorhoz. Bejelentkeztünk
hozzá a mi kis színházi csapatunkkal,
fogadott és a lakásán tanított
minket Karácsony Sándorról, három
éven keresztül. Arról a Karácsony
Sándorról, akit református hite
és következetes magyarsága miatt
elhallgattattak, majd tiltottak.
Karácsony Sándor módszerét
nem csak Magyarországon kellene tanítani,
hanem világszerte, éppúgy, mint
mondjuk a Waldorf módszert, vagy Gordont, Comeniust.
Karácsony Sándor alapot fedezett föl,
amikor megfogalmazta a különböző életkorú
gyermek-ifjakra jellemző társaslelki kategóriákat.
Egy szó, mint száz, Karácsony Sándor
ihletésére találtam ki a magatartáskultúra
tantárgyat. Az ő üzenete, hogy érett
felnőtté kell válni és én
negyven évesen értettem meg, hogy nem
vagyok érett felnőtt. Elhatároztam, hogy
addig dolgozom magamon, míg érett felnőtté
nem válok, hogy méltó legyek Döbrentey
Ildikó és a közönségem,
hallgatóim, munkatársaim bizalmára,
és kész legyek az Istennel való
elszámolásra. Nem szeretném ugyanis,
ha a földet kellene söprögetnem a talentumaimról
a végső elszámoláskor. Ott tartok,
hogy már ötvenegy százalékban
örömet szerzek a környezetemnek, és
hasznosabb vagyok, mint káros. Huszonhét
év alatt jutottam el idáig, hiszen negyvenéves
korom óta szeretnék érett felnőtté
válni. Ám még mindig korábban,
mint II. József és Voltaire, akik csak
a halálos ágyukon döbbentek rá,
hogy nincsenek készen, és nem hagytak
időt maguknak. Most már azt is megértettem,
hogy sosem lehet elérni az érett felnőttséget,
de törekedni rá kötelességem.
- Az érett felnőtt és az éretlen
között az a különbség, hogy
az éretlen felnőtt csak ösztön- és
észlényként ügyeskedik-okoskodik,
az érett felnőtt pedig társaslényként
is bölcselkedik. A társaslényem segíthet
a konfliktus helyzetekben eldönteni, hogy ösztönlényként,
vagy észlényként reagáljak-e.
Vagy bölcs társaslényként
esetleg hallgassak. Ehhez nem kell egyetem, egy nyírségi
paraszt vagy az őserdőben egy pigmeus is képes
rá, és egy országgyűlési
képviselő sem. A hallgatóim egy része
már aznap használni tudja, amit tanítok,
mások csak öt-tíz év után.
- Hármas egységek rendszerét állítom
fel, mindegyik gyűjtőszó, vagy harmincszor
hármat fel tudok sorolni. A legismertebb talán
a test, a szellem a lélek, és a gondolkodás-döntés-cselekvés
hármas egysége. Vagy itt van az egyéniség-személyiség-személyesség
hármasa. Csak az érti meg, mit jelent
a személyesség, a személyes jelenlét,
aki tudja, hogy egy kapcsolat lehet személyeskedő
és személytelen is. A célom pedig
az életbenmaradni-eredményesen-méltósággal
hármas egysége. Magatartáskultúra-szótáron
is dolgozom, mert a hallgatóimnak, úgy
veszem észre, elég szegényes a
szókincsük, eltérő a képzettársításuk,
ezért néhány dolgot félreértenek,
félremagyaráznak.
Leszögezem, hogy mindnyájan megváltoztathatatlan
egyéniségnek születtünk, személyiségünk
viszont változó, ezért a magatartáskultúra
önismereti és nem önmegvalósítási
tantárgy. Egy példa: a cserkész
vezetőknek szóló előadásom a Légy
résen, aztán előre!?- címet
viseli.
- Mint általában én. Mi a különbség
ugyanis a magatartáskultúra szempontjából
két gyermek-ifjúsági tömegmozgalom
jelszava között? Az úttörő kiadja
a jelszót: -Előre! Vagyis mondj le a gondolkodásról,
a döntésről, parancsra cselekedj. Ezt szeretnék
elérni a legújabb kori diktatúrákban,
a bolsevizmusban, nácizmusban és brókerizmusban
is, hogy mondj le a gondolkodásról a döntésről,
majd mi gondolkodunk, döntünk helyetted. Nulla
Thm-mel nyugodtan vedd fel a jelzálogkölcsönt,
és írasd rá a házadra. A
cserkész ezzel szemben azt mondja: -Légy
résen! Ez pedig azt jelenti az érett felnőttségre
törekvő magatartáskultúra nyelvén:
gondolkodj, mielőtt döntesz, aztán vállalva
a döntésed következményeit cselekedj
következetesen.
- Időnként rosszul vannak tőlem, többek
között ezért sem ajánlanak állandó
tanári helyet. Arra is hivatkoznak, hogy nincs
diplomám azok, akik politikai okokból
lehetetlenné tették, hogy továbbtanuljak.
Mecénásaim és opponenseim inspirálnak.
Vekerdy Tamás például, sok vita
után, egyszer fáradtan azt mondta: öregem,
soha nem hallottam ilyen összefüggéseket,
de taníthatod, mert kárt nem okozol vele.
Dr. Kopp Mária 2001-ben fölkért,
hogy védjem meg a SOTE Magatartástudományi
Intézetében mindazt, amit tanítok.
Ekkor jöttem rá, hogy a magatartáskultúra
egy órában összefoglalható,
és egy élet is kevés hozzá,
hogy megtanuljam: nem csupán a körülményektől
függ, hogy kiszolgáltatott választópolgár
vagyok-e, vagy másokat is elfogadni kész,
választani tudó polgár, hazafi
vagyok-e.
- A jobboldaliak baloldalinak, a baloldaliak viszont
jobboldalinak tartanak, és nem értik meg,
hogy torzón csak a görög szobrok mutatnak
jól. A kertemben található egy
polgári budi, ami tökéletesen tiszta
és környezetbarát. Jobb kezem felől
a Demokratát kupacoltam fel, bal kezem felől
pedig az ÉS-t. Középen ülök,
és felváltva olvasom mindkettőt. Nem fogok
összeveszni a szomszédommal azon, ha mondjuk
a szocialistákra szavaz. Abban az esetben viszont,
ha nem megy el szavazni, nem szólhat egy szót
sem, nem nyilváníthat véleményt.
Hiszen úgy viselkedik, mint holmi jószág
vagy takarmány.
- Ez a megközelítés a gazdaszemléletemből
fakad. Nem a héregi birtok hozta ki belőlem,
hanem még a disszidálás során
fogant meg bennem. Igaz, mindig is Magyarországon
éltünk, ám a hetvenes évek
közepén sokat vitatkoztunk Ildikóval
erről a kérdésről. Végül
azzal győztem meg, hogy itt annyi szellemi-lelki
értéket tettünk le az asztalra, nem
csak mi, hanem például a nagyszerű
apám is, hogy kár lenne a megkezdett munkát
félbehagyni. Akkor is évi százhúsz
magánfellépésre hívtak,
tudtam, hogy van hová szórni a mannát.
Szeretném látni, hogy mi sarjad ki abból,
amit elvetettem. Szeretném annak a gyümölcsét
vagy árnyékát élvezni. Kiírtam
tehát az íróasztalom fölé:
Itthon maradok, de korpa közé nem
keveredem. Én etetem a disznókat.
Mert sem feletetésre szorult takarmány,
sem etetésre szoruló jószág
nem vagyok. Ember vagyok, aki nem hajlandó lemondani
a gondolkodásról és a döntésről.
Ez az én hazám, ahol szolgálnom
kell.
- Isten ments, hogy tippeket adjak bárkinek,
hogyan éljen. Mindenki csak egyedül térhet
meg. Albert Schweitzer azután beszélt
Istenről, miután meggyógyította,
és az orgonajátékával elgyönyörködtette
a bennszülötteket, akik mindezek után
megkérdezhették: honnan meríted
az erődet? Albert Schweitzer nem azért
ment egy távoli földrészre, hogy
az ott élők kultúráját
megkérdőjelezze. Elnézem az üres
padsorokat vasárnaponként a templomban,
és arra gondolok, hogy mi riasztja el azokat,
akik hiányoznak. Képzeletben benépesítem
a templomot azokkal, akiket tisztelek, akik eredményesen
végzik a munkájukat, és mégis
távol maradnak. Ők gyülekezet és
egyház nélkül is megállják
a helyüket én viszont nem. Akik keresztény
értékrendről beszélnek, néha
azt gondolom, mintha ki akarnák sajátítani
az Istent.
- Igen. Ugyanis szerintem nincs se keresztény
értékrend, se ateista- vagy egyéb
jelzős értékrend. Egyetlen Értékrend
van, amióta világ a világ, és
nincs jelző előtte. Ez érvényes az öt
kontinens összes kultúrájára.
Az érték szót ugyanis összekeverik
az értékrenddel. Az értékrenden
belül viszont három tár van az értékek
számára. Ebbe a három tárba
helyezhetjük a több ezer éve felgyűlt
értékeinket: a céltárba,
az eszköztárba és raktárba.
A raktárba gyűjtjük a jelzős értékeket,
mint a materiális értékeket, a
liberális értékeket, a keresztény
értékeket, a materialista értékeket,
stb. A talmi értékeket is a raktárban
találhatjuk, amelyeket időnként a diktátorok
festetnek fel a laktanyák falára, vagy
az üzletházak tetejére tűzetnek ki,
reklám formájában. A raktár
tehát tömve van jelzős értékekkel,
és nekem, az érettségre törekvő
felnőtt embernek lehetőségem van rá -
sőt, jogom és kötelességem-, hogy
magamnak válasszak innen értékeket,
melyeket aztán a saját céltáramba
helyezek. A céltárba mindig csak egy értéket
teszek, aztán visszaballagok a raktárba,
és akárhány jelzős értéket
választhatok ki az egyetlen, céltárban
található értékem megvalósításához.
Ez az értékek rendje. Az Értékrend.
Ám amikor a diktatúrák ne
felejtsük el, hogy voltak keresztény diktatúrák
is -, lezárják az Értékrend
raktárait, és maguk jelölik ki a
céltárba, eszköztárba helyezendő
értékeket, akkor jutnak fontos szerephez
a dalnokok és a nagymamák, akik a tiltott,
feledésre ítélt értékekről
énekelnek. Suttogva, mesélve, dudorászva
adják tovább az új nemzedéknek
annak a biztonságát, hogy kétszer
kettő-négy.
|