|
|
|
A magyar Disney lehettünk volna,
interjú Levente Péterrel, HVG, 2008. január |
|
"Nem nekem
hiányzik a képernyô, hanem a mi mûfajunk
színe hiányzik onnan" - mondja lapunknak
Levente Péter, az egykori Móka Miki, akit
a hvg.hu a televíziós gyerekprodukciók
hiánya kapcsán szólaltatott meg.
Levente Péter: 1965-tól 1980-ig csak a ZsebTV-ben
játszhattam. Amióta mi, vagyis Döbrentey
Ildikó és én mûsorcsinálóként
is kapcsolatba kerültünk a tévével
Takács Vera szerkesztô jóvoltából,
egyetlen alkalommal derült ki, hogy kinek van talentuma
a televíziózáshoz, ez pedig Hankiss
Elemér elnöksége alatt volt. Hatvanvalahány
produkciós iroda nyílt az MTV-ben, és
amelyik ismételhetô mûsort szállított,
az mûködött. Várkonyi Gábor
és ifj. Elek Ottó is nyitott egyet, ôk
kerestek meg bennünket, és meg is egyeztünk
egy estimese-sorozatról, ez lett az Égbôlpottyant
mesék. Aztán a Hornék alatt helyzetbe
hozott régi-új vezetés visszaállította
az osztályrendszert, visszatértek
a hivatalos tévések.
A tévék
mirelittel etetik a gyerekeket
A "gyerekek a tévé elôtt"
témakör jószerével kimerül
a reklámok, illetve az erôszakos rajzfilmek
veszélyeinek - egyébként jogos
- ecsetelésében. Eközben elsikkad,
hogy a reklámok és az importált
rajzfilmek között hazai gyártású
produkció alig akad. |
L. P.: Ez így volt, ráadásul vele
akkor sokszor szerepeltem együtt színpadon.
A tévében viszont keveset. Mondta is Takács
Vera rendezô, hogy nem szeretné, ha a zenepedagógus
Bartalus Ilona után a Levente-Döbrentey páros
is elmenne Kanadába. Hívtak ugyan minket
külföldre, ahol három év nyelvtanulás
után már mûsorunk lett volna, de arra
jutottunk, hogy a magyar gyerekektôl miért
vennénk el a talentumunkat? Odaát van dollár,
nekünk meg itt van a saját, eredeti koncepciónk.
Minek menjünk el konkurálni a Walt Disney-vel,
amikor itt mi vagyunk a Walt Disney. Azaz csak lehettünk
volna, ha legalább az egyik sorozatunkat hagyják
befutni. De a vége elôtt mindig leállították.
Az elsô bakelitlemezünket is majdnem bezúzták
1984-ben, végül csak a fellépéseinken
terjeszthettük. Például a Film, Színház,
Muzsika is 1994-ben közölt rólam elôször
interjút, miután 1961 óta éjjel-nappal
színen voltam. Úgyhogy most sem érzem
magam mellôzöttnek.
L. P.: Igen, azt én mondtam le, tizenöt év
után. Azért, mert - ahogy mondani szoktam
- nem szeretem a veterán levest, vagyis amit egy
babérból fôzünk életünk
végéig. A Móka Miki egyébiránt
Tóth Eszter ötlete volt, és Szabó
Attila rendezô - a Süsü, a sárkány
rendezôje - tette igazán nézhetôvé.
Ô találta ki Hakapeszi Maki figurájához
Kemény Henriket, Bunyós Bálinthoz
Szôlössy Irént, a Furfangos Frigyes
mesterhez pedig azt, hogy a labdabábot én
mozgatom, Kemény Henrik pedig beszél rá
rekedt hangon. Szóba jött Móka Mikinek
Tordy Géza, vagy Móka Miminek Ronyecz Mária,
de inkább olyat választottak, aki bábozni
is tud, én pedig akkor a Bábszínházban
dolgoztam. De a bábozás ugyanúgy
nem elégít ki, ahogyan a pantomim és
a színészet sem. Nekem ezek csak eszközök
ahhoz, hogy elérjem a célom: hogy a velem
kapcsolatba kerülô, elsô élményeit
gyûjtô gyereknek, felnôttnek olyan lelki
erôt és szellemi patronokat adjak, amitôl
az önbizalomhiányát vagy a végtelen
önbizalmát ô maga tudja rendíthetetlen
önbizalommá változtatni. Én
rejtett, didaktikus módon tanító
mûvész vagyok, vagyis pedagógiai eszközökkel
készítek mûvészi mûsort.
Amit a Zsebtévében feltaláltam, s
másutt is folytattam, az a gyerekekkel való
társas kapcsolat. A mi mûfajunkban ugyanis
a gyerekek gyakran díszlet- vagy illusztrációszerepet
kapnak, törpe felnôttként affektáltatják
ôket. Mi lelki kontaktust teremtünk velük,
a pontos szituációt és a szerepet
ismeretjük velük, a dialógust rögtönzik.
Soha nem mondtak betanult szöveget, ettôl természetes,
hiteles és derûs az eredmény. Csak
a felnôtt alkotóknak kell nagyon precízen
felkészülniük.
L. P.: Rendszeresen és katartikusan. A mûvészi
alkotás mellett Döbrentey Ildikó és
én is folyamatosan tanítunk óvodástól
egyetemistáig. Nemrég odajött hozzám
egy nagypapa: nézze, ott a lányom, most
harmincnégy éves. Maga egyszer egy színpadi
szülô-gyerek szerepcsere játék
során azt mondta neki, hogy mindig a nô nyújt
kezet. A kislány azóta elôre köszön,
és nyújtja a kezét, kivéve
ugye az idôsebbeknek. S feltehetôen azt sem
mondja, hogy csókolom, mert ez a másik heppem.
A szocializmus egyik legcinikusabb maradványa a
formák degradálása, például
ahogyan az értelmetlen köszönést
megvalósították Magyarországon.
A csókolom ugyanis csak a szerelmesek között
érvényes köszönés, s most
egy jó nyelves csókra tessék gondolni.
De az én feleségemnek más férfiak
csak azt mondhatják: kezét csókolom!
Mert majd én csókolom ôt! Gondolkodjunk,
ne engedjük ezt át másoknak! Aki nem
mond le az önálló gondolkodásról
és döntésrôl, az következetesen
cselekszik, s vállalja a döntéséért
az esetleges hátrányokat is. Magatartáskultúra
címen tartok elôadásokat szerte az
országban pedagógusoknak, tantestületeknek,
szülôknek, a felnövekvô nemzedékek
érdekében.
Az amerikai rajzfilmekben megalázzák
a vesztest
L. P.: Igen, gyors a ritmus, de akkor miért gyorsítanak
még rá? És miért nem hagynak
mást, hogy lassítson? Mi a csönd mûvészei
vagyunk, nálunk például nincs tapszene
az elôadás végén. Felrakom
lemezen Döbrentey Ildikó versét s Gryllus
Vilmos angolkeringôjét, lemegyek a nézôtérre
és mindenkivel összeérintem a kezem,
így köszönök el. Az elôadásaink
mindig bizonyos korosztálynak szólnak, elôre
megmondjuk, melyiknek. Az óvodáskorúaknak
például lassabb metronómmal játszunk,
mint az elemi iskolásoknak, de végül
mindkét korosztálynak ugyanolyan hosszú
elôadást tartunk. A családoknak egy
harmadik változat készült. A mi kacagó
koncertjeink nem jobbak, mint a többieké,
hanem mások. Szerintünk egyedi szín
a kulturális palettán.
A gyermeket nem tekintjük egyenrangú partnernek,
vagy kis felnôttnek, legfeljebb papíron egyenjogúnak.
Félre van ez értve és magyarázva.
A gyerek kiszolgáltatott lény, az a csodálatos,
hogy üres, fehér lapjára, elölrôl
kezdhet mindent jegyezgetni. Óriási felelôsség,
hogy mit lát-hall tôlünk. Én
a nyitottsággal és a természetességgel
érek el eredményt náluk, s rajtuk
keresztül a szüleiknél is. A színházban
a hetven-nyolcvan perces elôadásainkat több
száz óvodás, kisiskolás üli
végig, pedig nincsenek benne akciójelenetek.
L. P.: Nem így van. A talentum olyan, mint a kibányászott
gyémántrög. Szépsége
és értéke attól függ,
melyik ékszerész kezébe kerül.
Mi minden csiszolásban képesek vagyunk mívelni
a talentumot, tehát minden médiumra transzponálni
tudjuk. Ki van ez találva, csak idônként
elbuktatják a pillanatemberkék. Míg
annak idején a három T szabályozta
a kulturális életet, most van helyette a
három P: a parancsra tevés, a pótcselekvés
és a pazarlás.
L. P.: A mi mûsorunk esetében nem kellett
nagy formátumban gondolkodni. Volt persze, aki
finnyáskodott, szegényesnek tartotta a kartonlapból
kivágott gyerekrajzokat. A lényeg azonban
az, hogy amikor elkezdtük Döbrentey Ildikóval
az Égbôlpottyant meséket, a beküldött
gyerekrajzok Walt Disney-szemû kopírozások
voltak, aztán három évvel késôbb
már csak eredeti, ötletes gyerekrajzokat kaptunk.
Ilyesmi egyetlen újságnak sem volt téma,
pedig nem nekem lett volna fontos, ha megírják,
hanem a magyar kultúrának, s a gyerekek
rajzkultúrájának.
L. P.: Van, a szekrényben, gondosan elzárva.
Nagyjából tudom, mi folyik a tévében,
naponta nézünk ugyan bele, de úgyis
ugyanaz megy. A gyerekmûsorokkal is ez a helyzet.
L. P.: Igen, mert az életben minden egy társasjáték,
aki ebben részt vesz, az idônként
veszít vagy nyer. Az amerikai rajzfilmekben a vesztes
megalázó helyzetbe kerül. A társasjátékban
a vesztes szokott gratulálni a gyôztesnek,
de nekem régen megtanította a nagybátyám,
hogy bizony a gyôztes is gratulál a vesztesnek.
Muszáj gratulálnia, hogy a vesztesnek legyen
kedve újabb játszmát játszania.
Ha megalázó helyzetbe hozom, nem lesz kivel
játszanom legközelebb.
Pártpolitikusaink például a vetélkedésben
a Pál utcai fiúk szintjén állnak,
ezzel rossz példát mutatnak. Én jobboldali
vagyok, de jobb szeretem úgy mondani: jobbkezes
vagyok, aki ettôl még nem csonkolta le a
bal kezét, s nem is tesz úgy, mintha nem
létezne. Ezt a torzó emberek csinálják.
Mind a jobbkezesek, mind a balkezesek számíthatnak
a másik kezükre, s a másik emberre
is, amikor szükségük van rá.
Visszatérve: legalább ilyen rossz minta,
hogy a rajzfilmekben gyakran a fizikailag megsemmisített
figurák is feltámadnak. A gyerekek azt képzelik,
hogy tényleg nyugodtan fejbe lehet csapni valakit.
Ez a gyalogkakukk-szindróma, a legcinikusabb példamutatás.
Ezekbôl nô ki a Rambo, amit én megnézek
ugyan, de egy óvodásnak nem mutatnám
meg.
A szellemi kapcsolatteremtésre
törekszem
L. P.: Én mindenesetre próbálkoztam
ilyesmivel, 1990-ben beadtam egy retrospektív sorozatra
való forgatókönyv-javaslatot a köztévének.
Arról szólt, hogy miként kellene
a kor követelményeinek megfelelôen,
nem nosztalgiából újrakezdeni a korábban
bevált produkciókat.
L. P.: Nem, Levente Péter csak a hozzáállást
tudja átadni a fiatal követôknek, inspirálni
tudja ôket. Ha szükségem volna ilyen
mûvészre, pár hónap alatt megtalálnám,
mert nagyon jó színészek vannak az
országban. Tehetségesnek kell lenni, s nem
kell hozzá egyetem. De a produkciók újraélesztését
nem az akció dúsításával,
a tempó gyorsításával kell
megoldani, mert az primitív dolog. S egyébként
is, a különbözô korosztályoknak
különbözô a tempóigényük.
Én elsôsorban esti mesét vállalnék,
amelyet este hét óra harminc és nyolc
között kell leadni. Mert az az elsô, hogy
ott törjünk be, s a véres, felzaklató
hírek között legyen tizenöt perc
béke és nyugalom.
L. P.: Igen, hogyne, de csak egy-egy gyerek. Rossz gyerek
szerintem nincs, csak beteg és egészséges.
Egy-egy agresszív gyerek képes megzavarni
az elôadást, a mi pianissimóink alatt
nem bír a fenekén maradni, mindenbe belebeszél.
A Halász Jutkánál ilyen nincs, ott
beindul a kétezer watt és kész. Én
szellemi kapcsolatteremtésre is törekszem,
a velünk találkozó ember óvodástól
felnôttig, utcaseprôtôl a királyig
méltósággal viselkedhet. Most ôsszel
mondta egy törökbálinti apuka, hogy a
mi elôadásainkon minden gyerek királylánykának
és királyfinak érezheti magát.
Aki viszont erre a kapcsolatteremtésre éppen
alkalmatlan, annak nem engedem, hogy a többi gyerek
életre szóló élményét
elrontsa, gyöngéden rábírom,
hogy vállaljon egy szerepet vagy sétáljon
ki. Ez utóbbi évente egyszer fordulhat elô.
L. P.: ...inkább elszámolástudatom.
Nem önmegvalósítás a célom,
hanem önismeretre törekszem, hogy az egyébként
magas hibaszázalékomat öregségemre
csökkenthessem.
L. P.: Rákosi Jenô dédnagybácsim
nyilatkozta egyszer, hogy sosem kuncsorog munkáért,
hanem megvárja, hogy a teljesítményét
ismerôk keressék meg ôt. A hozzá
illô felkérést elfogadta, a hozzá
nem illôre javasolt mást. Engem tehát
fel lehet hívni, de én nem ajánlkozom,
s nem pályázom. A Fidesz-kormány
alatt sem tettem. Engem pusztán azért ne
válasszanak ki, mert jobbkezes vagyok. Nem nekem
hiányzik a képernyô, hanem a mi mûfajunk
színe hiányzik onnan.
L. P.: Az már nem az én felelôsségem,
én így is rengeteget dolgozom.
L. P.: Pedig a mi adásainkra jellemzô, hogy
idôtállóak, ismételhetôk.
Nem is kaphatók, mert akik megszerezték
a kiadási jogot, olyan méltánytalan
szerzôdést ajánlottak, amibe nem mentem
bele. Aki nézô felvette videókazettára,
az terjeszti, ha meg valaki le tudja tölteni valahonnan,
hát csak töltse. Ad az Isten nekem így
is mindennapi kenyeret, a csudálatos harmadik generációs
közönségünk pedig folyamatosan munkát.
Nekünk sosem volt szükséges kapaszkodni,
csupán a megszolgált bizalmat igyekszünk
megôrizni.
Megjelent: HVG, 2008. január
http://hvg.hu/kultura/20080121_interju_levente_peter_zsebteve_moka_miki.aspx
Fotók: Stiller Ákos |
|
|
|
|