Annak könnyû, aki biztonságban érzi
magát, és ezáltal a környezete
biztonságérzetét is megteremti
- azzal is a gyerekeket szolgálom, hogy felnôttekkel
foglalkozom
A játék
öröme nincs életkorhoz kötve
Levente Péter népszerûsége
mind a gyermekek, mind a felnôttek körében
évtizedek óta egyaránt töretlen.
Generációk nevelkedtek fel szórakozva
a nevétôl elválaszthatatlan Zsebtévé,
a Ki kopog?, és az Égbôlpottyant
mesék mûsorain.
Utánozhatatlan hangulatú elôadásai
ma is mindenütt elvarázsolják az
aprónépet. A karizmatikus mûvész
egy ideje magatartáskultúrát is
tanít. Arról, hogy miképpen válhatunk
érett felnôttekké, a játszás
tudományának elveszítése
nélkül.
- Huszonnyolc éve bukkantunk rá erre a
Gerecse erdôs dombjai között megbúvó
kis falura - vezetett végig Levente Péter
az egykori, rusztikus jellegét megôrizve
újjáépített vályogház
(1867) körüli portán, melynek kertje
az egyik szolidabb domboldal aljában terebélyes
nádassal határolt. Héreg valóban
hangulatos hely, csupán az erdôs dombokat
behálózó, Isten tudja hány
százalékos emelkedôk és lejtôk
tûkanyarjai miatt gondolom, hogy rügyfakadáskor
talán kellemesebb errefelé autózni,
mint a meglehetôs korán, és máris
hófúvással érkezett télben.
Abban azonban így is egyetértünk,
hogy egy Budapest nagyságú és nyüzsgésû
megapolisz Héreg nyomába sem érhet.
Csupán dolgozni járok be Pestre
- mondja a házigazda, és több mint
barátságos otthonát látva
ez tökéletesen érthetô.
Családi örökség
Könnyû neked - idézett Levente Péter
rádióbeli életmondásából
-, ezt hallom magam körül kisgyermekkorom
óta. Eleinte nem értettem, miért
könnyebb nekem, mint másnak.
Nagyváradon születtem 1943-ban, s kétéves
koromban már menekültünk is a világégés
elôl, egészen egy Salzburg melletti kis
faluig. Amikor a háború véget ért,
Nagyvárad már nem tartozott Magyarországhoz.
Apám Budapesten megkérdezte, hol van szükség
ügyészre. Mondták, hogy Szekszárdon,
így azután ott nevelôdtem.
1953-ban apám választhatott, hogy belép-e
a kommunista pártba, és akkor Tolna megye
fôügyészhelyettese lesz, vagy továbbra
is templomba jár, mint evangélikus presbiter.
Nem lépett be, és másnaptól
segédmunkás volt. De jó anyám
félelmeivel ellentétben mindig volt kenyér
az asztalon, és a cipôtalpunk sem lett
lyukas. Apám ugyanolyan derûsen, fütyörészve
járt az utcán, mint ügyészkorában.
Könnyû neked - mondták az ismerôsei,
és akkor értettem meg, hogy annak könnyû,
aki biztonságban érzi magát, és
ezáltal a környezete biztonságérzetét
is megteremti.
Apámat '56 után négy esztendeig
hurcolták börtönrôl börtönre.
S még mindig segédmunkás volt,
amikor én valami csoda folytán már
népszerû mûvész lettem. Ô
akkor csak annyit mondott: Fiam, ha a mindennapi kenyéren
felül kapsz, oszd szét, rád ne száradjon!
Ekkor éreztem elôször azt, hogy apámnak
a térdéig sem érhetek fel. Sokkal
késôbb értettem meg, hogy nem követnem
kell apámat, hanem folytatni az útját.
A pálya kezdetei
Érettségi után, mint osztályidegent
egyetlen fôiskolára és egyetemre
sem vettek fel. Ez volt az én óriási
szerencsém. Mert a Bábszínház
igazgatóját, ahová édesanyám
próbált beprotezsálni, nem érdekelte
a káderlapom. Azt mondta, ha megfelelek a tehetségvizsgán,
fel vagyok véve. Addig eszem ágában
sem volt bábozni, de az Úristen tervei
kifürkészhetetlenek. Eleinte azt hittem,
hátrányos helyzetû vagyok, és
el voltam keseredve. Holott 61-ben érettségiztem,
és 65-ben a Zsebtévé Móka
Mikijeként már az egész ország
ismert. Ez lett az én diplomám.
Döbrentey Ildikó meseíró negyven
éve a szerelmem, a gyermekeim édesanyja,
az alkotótársam. Ô mondta, hogy
alighanem életünk legnagyobb pillanata,
amikor rájövünk, hogy küldetésünk
van.
A dolog lényege mindkettônk számára
az, hogy nem szabad visszaélni azzal a rövid
idôvel, amit a földön kaptunk. Az életre
lehet nemet mondani, de az nem a mi formánk.
Lehet az életben lébecolni és visszaélni
a felkínált lehetôségekkel.
Mi élni kívánunk az életadta
lehetôségeinkkel. Úgy gondolom,
az embernek az a feladata, hogy megtalálja a
talentumát, azt, amire született. Hivatástudat
nélkül is lehet bárkibôl sikeresnek
látszó ember. Például lehet
szülész-nôgyógyász professzor,
akinek három diplomája van, s mégis
sorra halnak meg a csecsemôk a kezei között.
De neki semmi baja nem lesz, és ha eljön
az ideje, szépen nyugdíjba vonul éretlen
felnôttként. A saját talentumát
meglelt ember ellenben élete végéig
tanul. Olyan ô, mint a kibányászott
gyémántrög. Akkor lesz értéke,
ha az ékszerészek kezébe kerül.
De nem mindegy az sem, hogy az ékszerész
milyen mesterségbeli tudással csiszolja
a gyémántot.
Ezért fontos a kérdés, az embert
segíti-e a környezete, hogy megtalálja,
mire is született, s az is, hogy ifjú korától
ô maga mennyire igényes. A kettô
azután egyszercsak összeér. Én
soha nem szerepként játszom el önmagamat,
az életem több mûfajból ötvözôdött.
Tizennégy évig voltam Móka Miki
a Zsebtévében, csodálkoztak is,
amikor 1979-ben lemondtam róla.
Mi az a veterán-leves?
Ez az a leves, amit valaki egy babérból
fôz élete végéig. Nagyon
nem szeretném megkóstolni. Mert ezt ugyanazzal
a babérlevéllel fôzi-fûszerezi
az ember élete végéig. Mi Ildikóval
úgy csináljuk, hogy ha megfôzzük
a levest, a babért kidobjuk belôle. Részint,
mert már ízét vesztette, másrészt
pedig, ha a fejünkre tennénk, csak porosodna.
Így volt ez a Móka Mikivel, így
a Kossuth rádió Nyitnikékes Szabó
Éva által inspirált KI KOPOG? címû
mûsorunkban való szerepléssel, és
az Égbôlpottyant meséinkkel is,
az Állami Bábszínházzal,
az Egyetemi Színpaddal, a Játékszínnel,
a Mikroszkóp Színpaddal. Jelenlegi találkozási
pontunk törzsközönségünkkel,
a KOMÉDIUM SZÍNHÁZ.
Az új vállalásokban mindig Döbrentey
Ildikóé a központi szerep. Valamennyi
színész, pantomímes, bábos,
bûvész és zenész, akikkel
együtt dolgoztunk - köztük olyan nevek,
mint Budai Ilona, Vitay Ildikó, Dinnyés
József, a Muszty Bea-Dobay András duó,
Dévai Nagy Kamilla, Sebô Ferenc, a Karsai
és a Dvorák pantomim, vagy a Kaláka
együttes - mindenki azt csinálta, amit Döbrentey
Ildikó kigondolt vagy szerkesztett. Persze mindenki
hozzátette a maga csudáját, olykor
vitáztunk is, de a végeredmény
alighanem ettôl lett tökéletesen egyedi.
Állandó zenésztársunkat,
Gryllus Vilmost, a Kaláka vezetôjének,
Dánielnek az öccsét is Ildikó
javaslatára hívtuk magunkhoz, amikor 1980-ban
kivált az együttesbôl. És ma
kis csapatunk oszlopos tagja, ha van munka. Sôt,
Huzella Péter kiválása óta
ismét muzsikál a KALÁKA felnôtt
mûsoraiban is. Vilmossal ez a 25. közös
évadunk, töretlen bizalommal és alkotókedvvel,
jelenlegi korlátozott lehetôségeink
ellenére is.
Szlovákiai kötôdések
Emlékszem, 1980-ban Dusza István készítette
velem az elsô beszélgetést az Új
Szóba. Akkor a Csemadok hívott meg Csehszlovákiába,
és dunaszerdahelyi meg pozsonyi óvodákban
léptem fel.
Egyetlen fillér tiszteletdíjat sem fogadtam
el, mert a mûsoromat mintegy bibliai tizedként
adtam a magyarul értô igényes felvidéki
embereknek. Viszont mindenütt megkértem
a szervezôket, hogy az elôadásra
hozzanak el legalább tízszázaléknyi
szlovák nyelvû gyermeket, esetleg családot.
Ezt is édesapámtól tanultam. Mármint,
hogy ha elindulok az új határokon túlra,
mindenütt tudjak pár szót szólni
az országalkotó nemzet nyelvén.
Köszönni, kérdezni, elbúcsúzni.
Ezt én a mai napig betartom, gyakorolom. Olyannyira,
hogy mindig keresek valakit, aki lediktálja az
idegen nyelvû szavak fonetikus kiejtését
is. Dobrí gyeny! Ugye, így
hangzik helyesen szlovákul?! Ez egyszerû
tiszteletadás egy másik nemzet iránt.
Szlovákiában a közelmúltban
több alkalommal is megfordultam, a párkányi
Liszt Ferenc Mûvészeti Iskola igazgatónôje,
Papp Katalin és Drozdik Kati pedagógus
meghívására. Az ottani pedagógusoknak
tartottam elôadásokat a magatartáskultúra
témakörében. Nem a mulandó,
hanem a maradandó értékekre összpontosítok.
Azzal is a gyerekeket szolgálom, hogy felnôttekkel
foglalkozom.
Magyarországon, a hazámban fôiskolán,
egyetemen, civil csoportoknak és tantestületeknek
tanítom a magatartáskultúrát.
Amelynek alapszabálya a gondolkodás-döntés-következetes
cselekvés hármas egységébôl
áll össze.
Nem tananyag, hanem személyes példa, hogy
amikor az elsô, és nehezen feldolgozható
sikeres képernyôs korszakomat éltem,
esztétika-filozófia tagozaton elvégeztem
a marxista esti egyetemet. Kilenc évig nem tettem
be a lábam templomba. Azután egy napon
hazamentem Szekszárdra, megcsókoltam az
apám kezét, és azt mondtam, befejeztem
a tékozló fiú útját:
-Nem idealista materialista, hanem realista, Jézuskövetô
egyistenhívô leszek.
Ez így még a maga egyszerûségében
is teátrálisan hangzik, és valóban
könnyû kimondani hasonló szavakat,
ha tartalom nélkül nem köteleznek semmire.
Nekem évtizedekbe tellett, mire tartalommal megtöltve
meg tudtam fogalmazni hovatartozásomat, hogy
ki is vagyok én valójában, és
mit is szeretnék csinálni?
Ahová tartozom
Kiskamaszként, amikor az iskolában le
kellett írnom, hogy hol születtem, szembesültem
azzal, hogy nekem tulajdonképpen nincs is szülôvárosom,
mert az Oradea nevû hely nem lehet azonos az elvesztett
Nagyváraddal. Rengeteget olvastam, hogy magamra
találjak, s csak a legvégét mondom,
a boldog rádöbbenést: magyar ember
vagyok!
Héregen az egyik szomszédunkban a polgármesteri
hivatalon leng a piros-fehér-zöld lobogó,
a másik oldalon, a posta épületén
virít a piros-fehér-zöld színvilág..
S középen mi, az egyszerû polgár-család,
a magunk magyar zászlójával.
A házunk homlokzatán egy hajdani kegytartó
mélyedésében esténként
ég egy kis mécses is, két elveszített
kisfiunk emlékére. Dorka lányunk
viszont huszonnyolc éve együtt jött
a héregi zárt kerttel, ahol szintén
felvontuk a piros-fehér-zöld lobogót,
pedig akkoriban a vörös volt az uralkodó
szín.
Azon a bizonyos marxista esti egyetemen tanított
Kemény György, nagyszerû tanárom
is. Ô világosította meg elôttem,
hogy nem az istenhívô apám az idealista,
akinek útját tudatlanságomban elhagytam,
hanem a marxizmus-leninizmus eszméi. Mert az
emberi természet miatt eleve lehetetlen, hogy
itt a földön mindenki egyenrangú legyen,
egyforma jogokkal bírjon. Kiábrándító?
Én mindenestre akkor, 27 évesen elmondtam
apámnak, úgy gondolom, hogy hozzá
hasonlóan realista, Jézust követô,
egyistenhívô ember leszek. Aki szeretne
még a halála elôtt éretlen
felnôttbôl érett felnôtté
válni. S ezt mind a mai napig be is tartom.
A túlvilág emberi elmét meghaladó
csodájáról nem képzelek
semmi különöset, egyszerûen örökéletként
fogom fel. Szerintem itt a földön van a mennyország
is, a pokol is. Odaát talán lesz egy nagy,
kerek asztal, ahová meghívom az ellenségeimet
is. Ha még vannak. Mert érett felnôttségre
törekvésem eredményeképpen
módomban áll, hogy helyükre tegyem
az ellenségesen viselkedô felebarátaimat..
Akik pedig azért köpnek le, vágnak
szájon, vagy azért hátráltatnak,
mert magyar vagyok, azokért imádkozom.
Ôk nem ellenségek, hanem gyógypedagógiai
esetek. Az ellenfeleim mások, ôk legalább
annyira értékesek, mint a barátaim.
Nekik van mondanivalójuk, nem sértenek
és nem ütnek, legfeljebb a véleményünk
ütközik. És a szellemi összecsapások
fantasztikusan nemesíthetnek, gazdagíthatnak,
sportszerû körülmények között..
Gyerekek, felnôttek, tapasztalatok
Több mint négy évtizede foglalkozom
gyerekekkel. S mert a gyereknek általában
vannak felnôtt hozzátartozói, ôhozzájuk
is szólunk munkáinkban.
Ahhoz, hogy egy - akár több százas-ezres
- gyereksereggel megfelelô kontaktust alakítsak
ki, nem kellenek high-tech díszletek, mûcsodák.
Egyszerûen tudni kell, hogy a gyerek nem kis felnôtt,
és a saját világa fényévekkel
tisztább, mint a miénk.
A pedagógusok eleinte furcsállották
még az ültetési módszereinket
is. Mert minálunk nem lehet akárhogy ülni.
Az oviban, félkörívben, törökülésben
elöl ülnek a nagycsoportosok. Nem a kicsik,
az a gyermekpecsenye-sütôk gondatlansága.
Szóval elöl a nagycsoportosok, mögöttük
szintén félkörben a kispadokon a
középsôsök, s leghátul,
a reggelizô-ebédlôasztalokon, mint
egy amfiteátrum emelkedô széksorában
a legkisebbek és az óvó nénik.
Akikkel megbeszélik, hogy amin enni szoktunk,
arra nem ülünk rá, de most kivételesen
színházat játszunk, s az asztalok
emelt erkélyülések. És már
benne is van a dologban a játék, arról
nem is beszélve, hogy így mindenki tökéletesen
lát.
Egy másik szempont, hogy az alig három-négy
éves apróságok, ha egyméternyi
közelségbôl meglátnak egy idegen,
szôrös, handabandázó szemüveges
férfit, ösztönösen elfele mozdulnak
tôle. Pláne, ha egy erôsebb hangot
adok ki! Így viszont, hogy az ültetési
rend szerint legalább ötméteres távolság
van közöttünk, egy idô után
egyre jobban elôre hajolnak a kicsik is, és
amikor a hangulatteremtô felvezetô játék
végén csattan a kérdés,
hogy Kinek van kedve velem játszani?,
már a háromévesek is úgy
csapják fel a kezüket, hogy csoda!
Ami kimaradt
Szinte minden kimaradt, mert a mûvész-pedagógus
Levente Péter produkcióit szavakkal legfeljebb
körülírni lehet. Azt is inkább
látni kéne, ahogy jó gazda módjára
pipára gyújt portája elôtt,
és pontosan úgy int búcsút
elmaradhatatlan kalapjával, mint amikor játszva
tanítja, hogyan kell, pontosabban hogyan érdemes
élni.
Az önmagát autodidakta társas lénynek
nevezô meseember - mellesleg Jászai
Mari-díjas mûvész, s a Magyar Köztársaság
Tiszti Keresztjének birtokosa - évente
nagyjából százhúsz elôadást
vállal.
S ráadásképpen (az egyetemi és
más szolgálatok mellett) megalapította
a lassan már az országhatárokon
is átnyúló El-elgondolkodók
Klubját. Levente Péter és Döbrentey
Ildikó meggyôzôdése ugyanis,
hogy a felnôttek is rászorulnak olykor
egy kis társasjátékba oltott, eszmecserélô
nevelésre. Az El-elgondolkodók Klubja
szigorú szabályok szerint mûködik.
A lényeg, hogy teljesen dogma- és pártsemleges,
mert az örökifjú mûvész
szerint az ember bal oldala csonka a jobb oldal nélkül,
és fordítva. Meg lehet láncolni
az egyiket, sôt le is lehet vágni, de a
félemberek gondolkodni sem képesek a világot
alkotó kerek egészben. Szóval a
klubban havonta egyszer véleménycsere
van a tíz-tizenkét fôben limitált
résztvevôk között, akik direkte
a legkülönbözôbb társadalmi
rétegekbôl kerülnek ki.
A legfrissebb hír pedig az, hogy Levente Péter
huszonegy éve folytatja a MAGATARTÁSKULTÚRA
tanítását országszerte.
Kizárólag meghívásra, felsôfokú
intézményekben tanulóknak, és
érett felnôttségre törekvô,
gondolkodni vágyó felebarátainak
, hogy ismételten kifejthesse:
- A gyerekeket kölcsönkapjuk néhány
évre. Nem a tulajdonaink, nekünk pusztán
annyi a szerepünk, hogy feltétel nélkül
szeressük, és megtanítsuk VÁLASZTANI
ôket, vagyis a gondolkodás-döntés-cselekvés
hármas egységére.
Akinek gazdag lelki táplálékot
adnak útravalóul, az képes lesz
méltósággal túlélni
bármilyen - tragikus vagy sikeres - korszakot.
Annál az egyszerû oknál fogva, hogy
van választási lehetôsége,
ahonnan értelmezni tudja önmagát,
a világot, s igénye felismerni a helyeset
és a helytelent.
Napi imám lényege:- Add Uram, hogy meg
tudjam különböztetni a természetest
a természetellenestôl.
|