Gyerekek százezrei nézték a Zsebtévét
annak idején, játszottak Móka Mikivel,
hallgatták a rádióban az Égbôlpottyant
meséket, és ma is gyerekek százezreinek
szerez örömöt Levente Péter a
mûsoraival mûvelôdési otthonokban,
színházakban, óvodai foglalkoztatókban,
iskolai tantermekben. A gyerektársaságban
ma is rendkívüli természetességgel
mozgó, hatvanhárom éves mûvész
felsôoktatású intézményekben,
nevelési értekezleteken, szülôknek
is tanít magatartáskultúrát,
április végén pedig az égetô
közoktatási kérdésekrôl
rendezett konferencián tartott elôadást.
Levente Péterrel a viselkedés és
a magatartás közötti különbségrôl,
a mûvészetnek a viselkedésre gyakorolt
hatásáról, a természetességre
törekvésrôl beszélgettünk.
- Egy Értelmezô Szótárba
készülô szócikke szerint a
magatartáskultúra olyan ember tulajdonsága,
aki képes /lelki/erôt adni társainak,
akivel való találkozásom után
erôsebbnek érzem magam, de legalább
annyi erôvel bírok, amennyivel találkozásunk
elején. Kifejtené bôvebben?
- Szögezzük le, hogy a magatartás általánosabb
fogalom a viselkedésénél, pontosabban
a magatartásnak, mint gyûjtôfogalomnak,
a viselkedés csupán alkotó eleme.
Az ember élete három szakaszra bontható
a viselkedés szempontjából. Az
elsô, körülbelül az ifjú
korig tartó szakaszban az ember elsôsorban
ösztönlény, ösztönei irányítják.
Az ifjú kor táján az ösztönhöz
társul az ész. Ekkor az ember ösztön-
és észlény egyben, és mindkettôvel
gazdálkodva gyakran felteszi a kérdést:
Ki vagyok én? Hogyan hatok a környezetemre
és a környezet rám? Ez persze még
mindig csak az egyénrôl és közvetlen
környezetérôl szól. A harmadik
szakaszban azonban, túl az ifjú koron,
ha rendíthetetlen önbizalomra sikerült
szert tenni, akkor kibújik az emberbôl
a szociális én, vagyis a társaslényem.
Ösztöneimet kordában tartja az értelmem,
társas kapcsolataimban pedig megjelennek a magatartáskultúra
elemei. Nekem hatvankét év alatt nem sikerült
a harmadik fázist megvalósítani,
de a törekvésem kisugárzása
már bíztató részeredményekkel
kecsegtet .
- Ebbôl az következik, hogy a legtöbb
ember csak viselkedési kultúrával
rendelkezik a haláláig?
- Valóban, hiszen magatartáskultúrája
annak van, aki a halála elôtt képes
sok évet úgy eltölteni, hogy környezetének
több öröme van belôle mint kára.
- Világnézettôl függetlenül?
- Igen, hiszen a világnézet is csupán
egyetlen eleme a magatartás alá tartozó,
gyûjtött fogalmaknak. Mondok egy példát.
Nekem sokáig puritán, protestáns
presbiter apám mutatta az utat. Tizennyolc évesen
letértem az útról, tékozló
fiú lettem. Aztán a marxizmus-leninizmus
esti egyetemen értettem meg, hogy a materializmus
voltaképpen idealizmus, Földünkön
megvalósíthatatlan, itt soha nem leszünk
egyenlôk. Jézus nem ígért
földi egyenjogúságot, Kánaánt.
ô realista volt, egyenlôségünket
a halálunk utánra tette. Én kivárom,
és addig itt, a Földön élem
meg a poklot és a mennyországot.
- Ha nincs magatartáskultúra, hogyan osztályozza
a diákok magatartását?
- Mindig elmondom a tanszékvezetôknek,
hogy arab számmal nem osztályozhatom a
magatartáskultúrát, és ne
várják tôlem, hogy valakit is megbuktassak.
Nincs jogom 19-25 éves fiatalok magatartáskultúráját
osztályoznom 1-5-ig, legalább kettest
mindenkinek adok.
- Számomra ez túlságosan liberális
elképzelés. Csodálkozva hallgatom,
mert tudom, hogy óráin nem csak a jegyzetelést,
hanem annak formáját is elôírja.
Hogyan van ez?
- Ugyanis nem szeretem a meg nem értést,
a félreértést, vagyis a pazarlást
Ezért nálam kötelezô a jegyzetelés,
méghozzá a következôképpen.
A kinyitott füzet bal /A/ oldalára az én
gondolataim, nézôpontom, módszerem
kerül, jobb /B/ oldalára a hallgató
gondolatai, nézôpontja, módszere/megjegyzései,
kérdései. Ámde én csak informálom,
illusztrálom a mondandót és inspirálom
a tanítványokat, általában
nem instruálok (utasítok). Tapasztalatom
szerint a fiatalok nagyon élvezik a jegyzetelést,
és nincs ellenükre, hogy a vizsgán
be kell mutatniuk. Kérem ôket, hogy késôbb
is vezessenek ilyen füzetet, barátjukról,
barátnôjükrôl, - idôvel
esetleg a házastársukról - jegyezzenek
fel fontos dolgokat az A oldalra, megjegyzéseiket,
kérdéseiket pedig a B oldalra írják.
Házasság elôtt nézzék
meg együtt, döntsék el alkalmasak-e
az együttélésre. A házasságban
rendszeresen érdemes elôvenni ezt a jegyzetet,
amikor már hûl a szerelem és igényem
van melegen tartani.
Szociálisan éretlenek vagy gyermekdedek
a fôiskolai, egyetemi hallgatók, hogy általános
iskolai szigorral kell jegyzetelésre fogni ôket?
- Nem az a lényeg, hogy éretlenek, hanem
az, hogy kiszolgáltatottak. Mindegyik gyermek
kiszolgáltatott, önálló keresô
koráig. Éppen olyan kiszolgáltatottak,
mint a volt szocialista- vagy a fejlôdô
országokban a hetven, illetve a fejlett országokban
a nyolcvan év feletti idôs emberek, egészségi
állapotuktól függetlenül, csupán
az életkoruk miatt. A kiszolgáltatottak
harmadik csoportja a született, illetve akkut betegek.
Kiszolgáltatottságukból fakadóan
szükségük van a felelôsségteljes
figyelemre. Egyébként nekem negyvenöt
éves mûvészi és tanítói
munkaviszonyom folyamán soha nem kellett ált.
iskolai szigorral fegyelmeznem. Önfegyelemre
törekszem, és ez hallgató-alkotótársaimból
is önfegyelmet vált ki.
- Visszakanyarodva a magatartáshoz, viselkedésünk
javítását segítheti az irodalom,
a film, általában a mûvészet?
- Ez a feladata! Más kérdés, hogy
a sztárkultusz inkább árt, mint
használ. Világszerte mûködnek
a léggömbfújó lobbik. A borostyán
értéknek nincs szüksége ilyen
lufi-lobbikra, viszont nem, vagy csak alig engedik megjelenni
a tömegeknek készülô kulturális
és egyéb mûsorokban.
- Mit tehet az iskola?
- A reformpedagógia nagy magyar személyiségét,
Karácsony Sándort istenhívôsége
miatt félreállították. Kár.
Most látjuk, hogy az iskola egymaga nem tud az
értékek becsülésére
nevelni, pedig döntésképtelen családok
sokasága várja az iskolától,
hogy megtegye. Együtt a családdal többre
jutnának, ámde az iskola sokféle
értékrendet közvetít, amiben
a családok nem tudnak eligazodni. Kellenének
a segítô civil szervezetek, hogy segítsenek
visszavezetni a gyerekeket, a családokat a természetességhez.
- Miképpen Rousseau mondja, vissza a természethez?
Önképzôkörös gimnazistaként
rajongtam érte: - Proxime ad naturam - hirdette
Rousseau. A magatartáskultúra kutatásomban
már így találom korszerûnek
a XXI. század embere számára: Proxime
ad naturale. Vissza, de nem a Természethez, hanem
a természetességhez. Nézze, az
emberiséget leginkább pusztító
két kór, a kisebbrendûségi
és a felsôbbrendûségi kór.
A kisebbrendûségi kórban szenvedô
szenvedteti a családtagjait, az osztálytársait,
, a munkatársait, és elôbb vagy
utóbb gyomorfekélyes, rákos beteg
lesz az illetô. A felsôbbrendûségi
kórral fertôzöttek szenvelegnek, ami
például infarktushoz vezethet. Egyébként
pedig aljas, cinikus dolgok megtételére
is képessé tehet mindkét kór
- Van középút?
- A természetesség. De nem az arany
középút. Ez egy keskeny, kanyargós
ösvény a kisebbrendûségi kórban
szenvedôk feneketlen szakadéka, és
a felsôbbrendûségi kórban
szenvelgôk kopár sziklaorma között.
A természetesség ösvényén
járónak sem szenvedni, sem szenvelegnie
nem kell. Csak lelki-szellemi-testi egyensúlyra
kell törekednie. Ennek megtanításában,
azaz a viselkedés alakításában
hatalmas szerepe van a családnak és az
iskolának, a gyermekmozgalmaknak és az
egyházaknak. A gyerekkel kapcsolatba kerülô
éretlen felnôttnek igyekeznie kéne
természetesen, érett felnôttségre
törekvôen viselkedni.
Egyik tanítványom szakdolgozatának
témája a negyedik parancsolat volt: Tiszteld
atyádat és anyádat, hogy hosszú
életû legyél ezen a földön.
Az én értelmezésemben így
szól ez a parancsolat: "Feltétel
nélkül szeresd atyádat és
anyádat, hogy hosszú életû
legyél ezen a földön, ugyanakkor a
tiszteletedet ki kell érdemeljék; feltétel
nélkül szeresd gyermekeidet, ugyanakkor
a tiszteletedet ki kell, hogy vívják."
Például így is gondolom a természetes
viselkedést.
NOVÁK GÁBOR
(Megjelent: Terézváros c. lap, 2005)
|