|  
 | Rákosi 
                              Jenő válogatott művei, 1. Az 1849 utáni önkényuralmat 
                                nyögi az ország, amidőn az Istentől 
                                és embertől elrugaszkodott Ergerberger 
                                Flórián, élete végén 
                                úgy rendelkezik, hogy vagyonát arra 
                                hagyja, aki legméltóbban viseli 
                                ezt a földi nyomorúságot, 
                                vagyisa legnagyobb bolondra. Ugyanezen idő 
                                tájt egy országvezetésre 
                                méltó, de életunt ifjú 
                                gróf fogadást köt, melynek 
                                tárgya nem más, mint a gyönyörű 
                                fiatal színésznő: Pipiske kisasszony 
                                erénye. S mikor egy talián 
                                medvetáncoltató egy külföldről 
                                becsempészett rejtélyes levelet 
                                bíz a nevezett kisasszonyra, olyan bonyodalmak 
                                veszik kezdetüket, amelyek a legizgalmasabb 
                                romantikus kalandregényekhez teszik méltóvá 
                                ezt az elfeledett könyvet. Ármány 
                                és szerelem, botrány, összeesküvés 
                                és üldözés  megszakad 
                                a szív, s végül még 
                                az is kiderül, ki érdemli ki a címbeli 
                                megtisztelő címet
 Rákosi Jenő (18421929): író, 
                                újságíró, színigazgató, 
                                főrendiházi tag. A Vas megyei Acsádon 
                                született. A harmincmillió magyar 
                                megálmodója, Ady és az általános 
                                választójog ellenfele, szabadelvű 
                                közéleti személyiség. 
                                Több magyar város, köztük 
                                Szombathely díszpolgára. A kommunista 
                                rendszerben szobrát ledöntötték, 
                                s még a szellemét is üldözték. 
                                Ideje megismernünk. Ezt szolgálja 
                                válogatott műveinek most induló 
                                sorozata.
 
 
 Rákosi Jenő 
                                és regénye
 (Utószó)
 Rákosi Jenő (Acsád, 1842  
                                Budapest, 1929): író, újságíró, 
                                színházigazgató, lapszerkesztő, 
                                a főrendiház tagja. Apja a Szegedy család 
                                gazdatisztje volt. A 12 gyermek közül 
                                más ismert személyiségek 
                                is kikerültek (pl. Rákosi Szidi színésznő, 
                                Rákosi Viktor író), ők már 
                                nem Acsádon születtek, a család 
                                még 1848 előtt Zalába költözött.
 Rákosi Jenő Sárváron, Kőszegen 
                                és Sopronban tanult, majd somogyi földbirtokos 
                                családoknál gyakornokoskodott. Ezután 
                                Pestre ment, ahol  maga tartva el magát 
                                 jogi végzettséget szerzett. 
                                24 éves volt, amikor Aesopus című 
                                romantikus drámáját nagy 
                                sikerrel előadta a Nemzeti Színház. 
                                Ekkor hívta magához báró 
                                Kemény Zsigmond, és rábízta 
                                a Pesti Napló egyik rovatának szerkesztését. 
                                1869-től a Deák-párti Reformszerkesztője 
                                lett, majd 1875-ben részt vett Budapest 
                                második magyar nyelvű kőszínházának, 
                                a Népszínháznaklétrehozásában, 
                                amely az akkor felerészben még német 
                                nyelvű főváros megmagyarosodását 
                                volt hivatva szolgálni. 1881-ig Rákosi 
                                volt a színház igazgatója. 
                                Sokrétű szervezőmunkát végzett, 
                                ezenkívül operettszövegeket fordított 
                                magyarra, történeti drámák 
                                (és pl. A tragikum című kitűnő esztétikai 
                                értekezés) mellett népszínműveket 
                                is írt, a  mai kifejezéssel 
                                 nívós szórakoztatás 
                                megteremtésével közönséget 
                                toborzott a magyar nyelvű színjátszásnak.
 
 1881-ben másokkal együtt létrehozta 
                                a Budapesti Hírlap című napilapot, 
                                amelynek negyven éven át főszerkesztője 
                                és állandó cikkírója 
                                volt. Célja volt, mint írja: Mindennek 
                                pártolása és támogatása, 
                                ami a magyarság ügyét szolgálja 
                                az élet bármely mezején vagy 
                                vonatkozásában. A lap a kiegyezés 
                                pártján állt, de szót 
                                emelt a nemzeti jogok bővítéséért. 
                                Elutasította az általános 
                                választójog bevezetésének 
                                baloldali követelését, mert 
                                az ország nyugalmát és területi 
                                épségét féltette tőle. 
                                Sokat tett azért, hogy magyarosabb legyen 
                                az újságnyelv. Nagy szerepe volt 
                                a bukovinai székelyek al-dunai letelepítésében, 
                                az ún. csángó telepítés 
                                szervezésében. A nyelvet és 
                                a nemzethűséget tartotta fontosnak, nem 
                                a származást. Az ország megmagyarosodását 
                                a jog és a kultúra alkotmányos 
                                eszközeivel kívánta elérni. 
                                Harmincmillió magyarról álmodott, 
                                amit szinte mindenki képtelenségnek 
                                tartott, pedig nem volt az (ha pl. arra gondolunk, 
                                hogy az akkori Magyarországgal azonos méretű 
                                mai Lengyelországot közel 40 millió 
                                lengyel lakja
). Arról nem is beszélve, 
                                hogy a magyar birodalom gondolata és megvalósulása 
                                Rákosi koncepciójában nemcsak 
                                a szláv, hanem az Európára 
                                ugyancsak veszélyt jelentő német 
                                túlsúlynak is ellenerőt jelentett 
                                volna.
 
 A XX. század elején Apponyiék 
                                koalícióját támogatta, 
                                majd gróf Tisza Istvánnal tartott: 
                                mint Tisza, ő sem akarta a háborút, 
                                de amikor belekeveredtünk, a helytállásra 
                                buzdított, mert látta, hogy hazánk 
                                léte forog kockán. Adyval való 
                                szembenállása is e kérdés 
                                kapcsán vált különösen 
                                élessé. Az irodalomban nem helyeselte 
                                a Nyugatpolitikai álláspontját, 
                                egyes szerzőinek erkölcsi szabadosságát 
                                és a nyugati irodalmi minták túlzott 
                                utánzását.
 
 A háború után a nemzetet 
                                és a törvényességet 
                                védte mind a radikális baloldal 
                                magyarellenességével, mind az erre 
                                válaszként a jogegyenlőséget 
                                megkérdőjelező radikális jobboldallal 
                                szemben. Létkérdésnek tartotta 
                                a gyilkos trianoni határok megváltoztatását, 
                                ezért dolgozott 87 éves korában 
                                bekövetkezett haláláig. 1926-ban 
                                írt emlékezései szerint előre 
                                látta a II. világháború 
                                közeledését, felmérte 
                                az ahhoz vezető okokat.
 
 Halála után csak Budapesten két 
                                teret és öt utcát neveztek 
                                el róla. Acsádi szülőháza 
                                szinte zarándokhely lett. 1945 után 
                                azonban megbélyegezték, feledésre 
                                ítélték, budapesti szobrát 
                                eltávolították. Az ún. 
                                rendszerváltozás sem 
                                szolgáltatott igazságot neki annak 
                                ellenére, hogy számos jelentős közéleti 
                                és szellemi csoportosulás elődjei 
                                közt tarthatná számon. Hatalmas 
                                terjedelmű életműve azonban jórészt 
                                a kutatás számára is teljesen 
                                ismeretlen, árnyalt megítéltetése 
                                ma ezért még nem is lehetséges, 
                                így továbbélhetnek a torz 
                                egyszerűsítések.
 
 Rákosi Jenő mindig ragaszkodott szülőföldjéhez, 
                                művei szereplőinek néha dunántúli 
                                helyekre utaló neveket adott, egy időben 
                                Dunántúli álnéven 
                                írta napi cikkeit. Biztosan nem volna ellenére, 
                                hogy művei egy részét, halála 
                                után éppen 80 évvel, épp 
                                egy kicsiny, az acsádi szülőhelytől 
                                három kilométerre bejegyzett nyugat-dunántúli 
                                könyvkiadó tegye újra közzé 
                                 a kiadással nem várva meg 
                                az értékelés tisztulását, 
                                hanem talán éppen ösztönzést 
                                és lehetőséget adva reá.
 
 Rákosi Jenő ifjúkori emlékektől 
                                ihletett, kalandos regénye, A legnagyobb 
                                bolond könyv alakban először 1882-ben 
                                látott napvilágot. Ugyanúgy 
                                a magyar nyelv és öntudat terjesztését 
                                szolgálta ez a nemzeti elnyomatás 
                                korában (leginkább az 1860-as évek 
                                elejével azonosítható időben) 
                                játszódó történet, 
                                mint az író sok-sok cikke és 
                                színigazgatói munkája is. 
                                Eszmei karakterét a kiegyezés írói 
                                indoklása és az elsősorban a német 
                                túlsúlyú fővárosra 
                                irányuló magyarosítás 
                                ideológiája rajzolja meg.
 
 Rákosi tüzes hazafisága mögött 
                                egykor szokás volt a friss asszimiláns 
                                újdondász túlbuzgóságát 
                                látni. Említsünk meg itt egy 
                                másik, kevésbé nyilvánvaló 
                                tényezőt is: azt a tragikus vallásvesztési 
                                folyamatot, amelyen az új természettudományos 
                                felismerések (darwinizmus) nyomán 
                                az európai értelmiség nagy 
                                része éppen ez idő tájt 
                                átment. Erre irányuló vizsgálódások 
                                hiányában nem ismerjük pontosan 
                                Rákosi Jenő korábbi és 
                                későbbi viszonyát a valláshoz, 
                                regényének egyes fejtegetései 
                                azonban éreznünk engedik a probléma 
                                súlyát. Az öröklét 
                                iránti elidegeníthetetlen emberi 
                                igényt ekkor Rákosi esetében 
                                többé vagy kevésbé a 
                                magyarság iránti rajongás 
                                töltötte be. Európa-szerte előfordult 
                                ebben az időben, hogy nemes lelkek a vallásvesztés 
                                megrendültségéből a nemzet-isten 
                                oltalmába, a nemzeti transzcendencia vigaszához 
                                húzódtak. Rákosi nemes emberségét 
                                bizonyítja, hogy  az e téren 
                                is doktriner korabeli és későbbi 
                                baloldali értelmiséggel szemben 
                                 ebben a helyzetben nem tartotta sürgetőnek 
                                a néptömegek felvilágosítását, 
                                már csak azért sem, mert az új 
                                fölismeréseket nem tartotta bombabiztosnak, 
                                nem tartotta, amint írja: a végső 
                                okok kipuhatolásának. 
                                A regény egy másik helyén 
                                mondja:Rettenetesnek és ádáz 
                                kegyetlenségnek tartom Istenét és 
                                hitét elperelni az embereknek, mikor egyenértéket 
                                az élet nehéz óráira 
                                 egyetemes értékűt  
                                nem adhatunk nekik. Lehet, hogy a nép 
                                ellenségének kikiáltott Rákosi 
                                empatikusabb, megértőbb, s így végső 
                                soron akár demokratikusabb volt az őt megbélyegzőknél?
 
 Ami pedig a magyarosítást illeti, 
                                ahelyett helyesebb inkább magyarosodást 
                                mondani. A regénybeli (német származású) 
                                Csongor Béla és mások  
                                miként maga a Kremsnerből lett Rákosi 
                                is  a magyarrá válás 
                                önkéntes útját járják 
                                be. A magyar polgárság kialakulásának 
                                 személyes érdek-motívumoktól 
                                sem mentes  józan pátoszát 
                                érzik át, az egyéni életutat 
                                is beteljesítő, szorgos (polgári) 
                                nemzet-teremtés örömét 
                                élik meg feltörekvő útjukon, 
                                amelyet a történelmi magyar géniusz 
                                vonzásában járnak. (A magyarosítást 
                                azért is félrevezető hangsúlyozni, 
                                mert közelről szemlélve Rákosi 
                                gondolkodását, nyilvánvaló, 
                                hogy még ő, a mi imperialistánk 
                                is csupán szolid kultúrnacionalista 
                                a Trianon óta eltelt időszak és 
                                a jelenkor utódállami magyarfalóihoz 
                                képest
)
 
 A mai olvasók többségét, 
                                persze, a fenti szempontoknál valószínűleg 
                                jobban megragadja a korra jellemző meseszövés 
                                toposzait felvonultató regény mozgalmas 
                                cselekménye. A szöveg könnyen 
                                olvasható. Rákosi csak 17 évvel 
                                fiatalabb Jókainál, nyelvi szemlélete, 
                                nyelvkezelése azonban sokkal modernebbnek, 
                                elevenebbnek hat a mai olvasó számára, 
                                egyik-másik névadása (pl. 
                                Persze Celesztin) akár még a posztmodern 
                                névadási szokásaira is emlékeztethet 
                                bennünket.
 
 A történet szerint az 1849 utáni 
                                önkényuralmat nyögi az ország, 
                                amidőn az Istentől és embertől elrugaszkodott 
                                Ergerberger Flórián, élete 
                                végén úgy rendelkezik, hogy 
                                vagyonát arra hagyja, aki legméltóbban 
                                viseli ezt a földi nyomorúságot, 
                                vagyis a legnagyobb bolondra.
 Ugyanezen idő tájt egy országvezetésre 
                                méltó, de életunt ifjú 
                                gróf fogadást köt, melynek 
                                tárgya nem más, mint a gyönyörű 
                                fiatal színésznő: Pipiske kisasszony 
                                erénye. S mikor egy talián 
                                medvetáncoltató egy külföldről 
                                becsempészett rejtélyes levelet 
                                bíz a nevezett kisasszonyra, olyan bonyodalmak 
                                veszik kezdetüket, amelyek a legizgalmasabb 
                                romantikus kalandregényekhez teszik méltóvá 
                                ezt az elfeledett könyvet. A jellemfestés 
                                hiányosságai tagadhatatlanok, de 
                                nem nagyon zavaróak, a teljességgel 
                                valószínűtlen fordulatok pedig összeférnek 
                                a műfaj korabeli sajátosságaival. 
                                Ármány és szerelem, botrány, 
                                összeesküvés és üldözés 
                                 megszakad a szív, s végül 
                                még az is kiderül, ki érdemli 
                                meg a megtisztelő címet, s 
                                vele az örökséget
 *
 Rákosi Jenő páratlanul sikeres életének 
                                óriási tragédiája, 
                                hogy meg kellett érnie a történelmi 
                                magyar haza összeomlását, s 
                                vele egész addigi élete értelmének 
                                vesztét.
 Istenigazában ekkor, késő öregségében 
                                nyert példás bizonyságot, 
                                mennyire méltón viselte ezt a földi 
                                nyomorúságot...
 
 Lehet, hogy ő volt a legnagyobb bolond?!...
 
 Gyurácz Ferenc
 Magyar Nyugat Könyvkiadó, Vasszilvágy, 
                                2009.
 264 A/5-ös oldal, színes táblaborító,
 ISBN 978-963-88450-0-9.
 Illusztrálta: Torjay Valter.
 Szerk. és utószó: Gyurácz 
                                Ferenc.
 |