MAGAMRÓL
KÖNYVEIM
 
LEVENTE PÉTER »
« NYITÓOLDAL  |  AKTUALITÁSOK  | Sajtó | Galéria | Kapcsolat | Kedvenc oldalaim
Interjúk, cikkek
A mese titka
Manóprogram. Interjú.
 
Elkopott kifejezés a „mese habbal", és nem is feltétlenül helytálló, mivel a hab néha összemegy, a mese pedig reálisabb lehet, mint a valóság. Stílusos és kalandokkal bővelkedő élettörténet mellett azonban tanulságot, tapasztalatot, és a fantázia világa iránti fogékonyságot lehet átadni, olyan köntösbe burkolva, mely szórakoztatónak hat, mégis mellette komoly tartalommal bír. Döbrentey Ildikó válaszolt kérdéseinkre, közelebb hozva egymáshoz a mese egyre távolodó fogalmait.

- Mihez köthető a mese iránti szeretete, honnan erednek a gyökerek?

Kispesten gyerekeskedtem az ötvenes években, a Klapka utcában, az iparosok utcájában. Élt ott órás, pék, cipész, asztalos, kőfaragó, varrónő, géplakatos, még egy tejkaramella illatú cukorkagyártó is. Nagyapám mintakészítő mester volt. Tágas műhelye a kertünk végében terpeszkedett, forgács- és fűrészpor illatot, s a fűrészgépek, esztergagépek muzsikáját, meg a tanoncok füttyszavát ontva magából. Egészen az államosításig nagyapám huszonöt alkalmazottat foglalkoztatott, vagyis huszonöt családnak adott kenyeret. Itt nőttem fel, egy kis családi kolóniában, szülők, nagyszülők, nagynénik, nagybácsik biztonságos védőhálójában. Jöhetett az államosítás, a kettős mérce, a szegénység, engem akkor is valóságos mesevilággal vett körül szüleimnek és a többi felmenőmnek rendíthetetlenül derűs személyisége, nagylelkű szeretete. Hét unoka játszott együtt a hatalmas kispesti udvarban. Egyaránt szerettünk bodobácsokat bámulni, botokat tördelni, nedves földre szörnyeket rajzolni, nyári esőben félmeztelenül rohangálni, fára mászni, onnan leugrálni, bújócskázni, illatos fűrészporban meg gyaluforgácsban hemperegni. Minden mesém abban az anyagilag szűkös gyerekkorban gyökerezik, amelyben én, hála szüleimnek és az örök gondviselésnek, mégis királykisasszonynak érezhettem magamat.

- Miként képes a képzeletbeli elemeket átültetni a valóságba, mi az átadás módja?


Nálam a fordítottja működik: a valóság elemeit ültetem el a mesében. A kisgyerek számára érthetetlen, ijesztő vagy fájó napi történések a mese által feloldozást nyernek. A klasszikus mesék mellett szükségesek a folyamatosan születő mai mesék, amelyek mai helyszíneken játszódnak mai gyerekekkel, mai felnőttekkel és mai technikai csodákkal, mai ellentmondásokat és mai feszültségeket oldva meg, örök erkölcsi értékek lelki fürdőjében részesítve a szépre-jóra éhező generációkat. Ezért született Lapi – hosszabb nevén: lakótelepi – manó figurája; majd ennek folytatásaként a Linda és a házitündér, amely egy lakótelepi kislány történetét mondja el; és folytatta a sort Pötyi és a tűzokádó; A beszélő úszómedence; a Mese a Zöld manóról; a Kismarkoló és még több tucat mese, köztük Az elfoglalt oroszlánapa. A napokban, író-olvasó találkozón, megkérdeztem a csolnoki gyerekeket: „Kinek van ilyen elfoglalt oroszlán apukája?" Szinte kivétel nélkül minden gyerek feltette a kezét.
- Hogyan mesélnek manapság a szülők? Változtak-e a történetek alapjai?
A legérdekesebb, legmaradandóbb mesék, amelyekre felnőtt korunkban könnyes szemmel emlékezünk, az ágyunk szélén születtek. Ezek fejből mondott, rögtönzött mesék, amelyek élményszerűségét, feszültségét és katartikus örömét semmilyen drága képeskönyv, 3d-s film vagy digitális játék sem múlhatja felül.


- A televízió sokszor átveszi a szülői szerepet, mi kell ahhoz, hogy (legalább részben) visszatérjen a felnőtt gyermeke ágya mellé egy mesekönyvvel?

Felelősségteljes szeretet, nagylelkűség és empátia. És a szellem napvilága.

- Mi a népmese sorsa a modern világban?

Nagyobb szükségünk van a népmesére, mint korábban bármikor. A mese elsősorban nem a konkrét történéssel segít, hanem az üzenettel, amely így szól: „Ne add fel! Minden vesztett helyzetből van kiút! Mindig van remény! Amit nagyon akarsz, s amiért naponta teszel, az valóra válik! A reménynek valóságformáló ereje van!"

- Héreg, illetve az ottani életmód, szokott ihletet adni Önnek?

A mese ott él mindenütt, városban, falun, égig érő hegy tetején vagy egy pocsolyában, mindenütt. Csak észre kell venni és el kell mondani. Aki író, annak meg le kell írni.

- Ha már a vidéki életnél tartunk, vannak arrafelé mesehős-jelöltek? Egyáltalán kiből lehet az manapság?



Az előző gondolatot folytatva: a mese ott él mindenütt, mindenben és mindenkiben. Mindenkiben! A mesehős kopott ruhájú, csúnyácska, talán félreértett, hátsó sorba állított – de jószívű, bátor, hűséges, szorgalmas, elmés és áldozatkész. Nem azért győz, mert ő a legszerencsétlenebb, legelnyomottabb, hanem, mert ő nemes emberi értékek hordozója. Aki szeretne ma mesehős lenni, az legyen ma ilyen!

- Van olyan kedvenc meséje, fabulája, esetleg mondája, melyet kortól és egyéb szemponttól függetlenül mindenkinek ajánlana?

A legszebb történet, amit kortól, nemtől, érdeklődéstől függetlenül mindenkinek ajánlok, Lukács evangéliumában található, és így kezdődik: Pásztorok tanyáztak azon a vidéken, és őrizték nyájukat az éjszakában. Egyszer csak ott termett mellettük az Úr angyala, és az Úr fényessége körülragyogta őket. Nagy félelem vett erőt rajtuk. Az angyal ezt mondta nekik: „Ne féljetek! Íme, nagy örömet hirdetek nektek, melyben része lesz az egész népnek. Ma született az Üdvözítő, az Úr Krisztus, Dávid városában. Ez lesz a jel számotokra: találni fogtok egy kisdedet pólyába takarva és jászolba fektetve." Közeleg karácsony, érdemes olvasgatni ezt a történetet.