|
|
Gyatra hitem érlelôdik
Döbrentey Ildikóval beszélget Herbert
Dóra (Részletek az interjúkötetbôl)
Miért hiszek? Kairosz Kiadó, XC. kötet.
2013. |
|
Az én családom nem volt ellenálló.
Nekem nem mondta a nagyapám, sem a szüleim,
hogy amit a történelemórán
tanítottak, az valójában nem úgy
volt. Ahogy most olvasom Döbrentei Kornél
kedves rokonom új könyvében, Az igazság
merész áhításában,
őt naponta szembesítették a kor hazugságaival.
Katonának nevelték, az is lett: felelősséggel
élő, bátor szellemi katona. Engem
nem nyomasztottak a családom felnőtt tagjai
azzal, hogy bizony ez meg az másképpen
van. Egyszerűen éltek egy másik,
nagyon pozitív életet és alkalmazkodtak
a körülményekhez szinte gyermeki hittel,
szeretettel. Az igazságot tőlük én
nem hallottam, hanem tapasztaltam. Azt láttam
még tizenhárom éves koromban is,
amikor már rég túl voltunk az államosításon,
hogy Ilona és Ferenc napkor nagyanyám
volt Ilona, nagyapám pedig Ferenc még
mindig minden évben eljött köszönteni
nagyapa összes régi alkalmazottja. Nagy
társaság volt ilyenkor, a huszonöt
alkalmazott, meg a tanoncok. Nagyanyának hatalmas
virágcsokrokat hoztak, nagyapának meg
bort, effélét. Ezt láttam. Soha
nem mondták otthon, hogy nem úgy volt
az a gaz burzsujokkal", csak azt láttam,
hogy nagyapám, aki egy gaz burzsuj"
volt, Kispest egyik első embere, közszeretetnek
örvendő ember maradt a kommunizmusban is.
Sőt, amikor nagyapa a hatvanas évek vége
felé meghalt, és nagyanyám egy
szabályosan nyomorban élő, megrokkant
öreg néni lett, akkor is mindig eljöttek
hozzá Ilona napkor a régi alkalmazottak.
Már egy egészen más korszakban
éltünk, már a régiek is nagyszülők
lettek, de eljöttek, mert tisztelték Ilonka
nénit és nagyapám emlékét.
1952-ben volt az államosítás, amikor
nagyapámnak mindenét elvitték.
Én hat évesen csodálkozva néztem,
hogy megfogták még a zongorát is.
Elvitték nagyapa két teherautóját,
leszerelték a hatalmas gépparkot. Anyai
nagyapámról beszélek, Horváth
Ferencről. Mintakészítő mester
volt, jól felszerelt, hosszú műhelye
a telek végében terpeszkedett. Hatalmas
volt az udvar, apám által gondozott, gyönyörű
kis kert is helyet kapott benne. Nagyapa virilista volt,
az egyik legmagasabb adófizető Kispesten,
saját tisztességes és istenfélő,
becsületes munkájával vitte ennyire,
a talentumaival, amelyeket ő is úgy kapott.
Huszonöt alkalmazottat foglalkoztatott, azaz ennyi
családnak adott kenyeret. A házunkra ki
volt írva, hogy Itt tüzet lehet jelezni",
mert volt telefon. Nagy ritkaság volt ez akkoriban,
nálunk sem a lakásban, hanem a műhelyben
volt a készülék, ahol munkaeszköznek
számított. Szóval mindezt államosították.
Mindent leszereltek, mindent elvittek, aztán
egy kézi szövőüzemet rendeztek
be ott. Volt vagy harminc szövőszék,
rongyszőnyeget szőttek rajtuk. Most is hallom
a szövőszékek csattogását.
Engem gyerekként nem zavart, de a felnőtteket
biztosan. Mégis angyalian alkalmazkodtak, és
soha nem hallottam egy rossz szót vagy panaszkodást.
Szomorúnak sem láttam őket. Nagyapát
viselte meg nagyon, hogy összeomlott a birodalma",
de nagyanyám ezt is békességgel
és derűvel viselte. Nagyapa hatvannégy
évesen kezdett dolgozni a Vörös Csillag
a régi Hoffmann gépgyárban,
hogy legyen majd nyugdíja. Tíz évig
járt naponta gyalog Kispest túlsó
végébe. Megbecsült ember volt ott
is, a főmérnök meg a mérnökök
titokban minden géprajzot, tervet vele egyeztettek,
mert tudták, hogy kiváló szakember.
Lakók is kerültek a házba, amit nagyapa
a gyerekeinek, unokáinak épített,
s ahol, egy egyszobás lakásban, a nővérem
meg én is felnőttünk. Érdekes,
de a lakók szinte azonnal betagozódtak
családi kolóniánkba. Úgy
emlékszem vissza rájuk, mint kedves rokonainkra.
A szüleim, s a többi felnőtt nagylelkű
szeretete volt mesés. Családom tagjai
ártatlan, kedves lelkek voltak, soha nem hallottam
tőlük elítélő kritikát
senkiről. Nem fordult elő, hogy valakiről
pletykáltak volna az illető háta
mögött. Hét unoka nevelődött
együtt, ott volt a két nagyszülő,
a szülők, a nagynénik, nagybácsik.
És én egyiküktől sem hallottam
soha olyat, hogy kislányom, az nem úgy
volt, ahogy az iskolában hallottad". Ez
egyfelől hatalmas pozitív töltést
adott az életemre, másfelől viszont,
információk hiányában maradtam.
Jó tanuló, ügyes gyerek létemre
úttörővezető, KISZ-vezető
lettem. Párttag nem, párttag senki sem
volt a családban, ez nem is volt soha beszédtéma.
Ugyanakkor természetes volt, hogy az asszonyok
templomba jártak, a férfiak meg nem jöttek.
Nagyapám sem, pedig ő részt vett
annak idején a kispesti Nagyboldogasszony templom
megalapításában, megépítésében,
ahogy a kispesti mocsarak lecsapolásában
is, hogy ott lakható terület legyen. Közben
dolgozott, dolgozott, és tehetős ember lett.
Aztán meg koldusszegény.
A családomnak ez a mondhatom krisztusi
béketűrése és mindennapi,
megélt alázata indított el engem
az életbe. Ahogy az imádságban
írtam, tizennyolc éven át éltem
otthon, de egyetlen egyszer sem láttam nagyanyámat
elkeseredettnek, idegesnek, egyetlen egyszer sem láttam,
hogy kikelt volna magából, nem hallottam,
hogy ránk kiáltott volna. Béketűrő
és szelíd volt, ahogy az egész
család. Nagyanya énekelgetett is magában,
főleg általam is ismert, szép templomi
énekeket. Jámbor, egyszerű asszony
volt, aki reggeltől estig dolgozott a hét
unokára, meg a felnőttekre, akik otthon
ettek. Általában legalább tíz
emberre főzött. Be is kellett vásárolni,
elmosogatni nem volt mosogatógép,
meleg víz sem volt. Nagyanyáék
az államosítás után a saját
műhelyükhöz tartozó raktárhelyiségben
laktak egészen halálukig. Az az épület
alig volt szigetelve, mivel nem lakóhelynek épült.
Nagyapám az államosítás
után egy hétig rohangált az udvaron
föl-alá, ami elég hosszú távolság,
de több ilyen emlékem nincs. Most, Kornél
könyvét olvasva látom, hogy mi mindent
nem tudtam. Őt szembesítették azzal,
hogy ki volt Károlyi Mihály, mi is volt
az a tanácsköztársaság. Biztosan
okosabb lettem volna, ha engem is beavatnak, és
nem most, hatvanhat évesen csodálkoznék
rá az ilyen tényekre. De nekünk a
nagy fájdalmakról nem beszéltek.
Na igen, nekem könnyebb, és talán
örömtelibb is volt így a gyermeki életem.
Azért is nagyon hálás vagyok a
családomnak, hogy mind a hét unoka megkaphatta
tőlük ezt a védett, biztonságos
gyermekkort.
Legtöbbször mi is részt vettünk
az esti beszélgetésekben, s ott nem voltak
titkok. Ami azon kívül történt,
arról egyszerűen nem tudok.
Igen, már több generációnak
nincs honnan merítenie. Eljönnek a kicsi
színházunkba a családok, fogadjuk
őket már az előcsarnokban, vagy az
utcán. Elnézem őket, szép
emberek, gyönyörű gyerekek. Ünnepiek,
szépen öltözöttek, csupa olyan
ember, aki nem az olcsó, erőszakos szórakozást
keresi, hanem kifejezetten a szelídebb hatásokat.
Jóravaló, jóra áhítozó,
kereső szülők, és velük seregnyi
négy év körüli gyerek. Ám
a gyerekek egy része kitépi magát
a szülő kezéből, elkezd rohangálni,
csapkodni, teljesen váratlanul kezelhetetlenné
válik és általában egész
addig kezelhetetlen, amíg meg nem jelenik egy
határozott felnőtt, az sem baj, ha idegen,
akiben bízhat. Látszik, hogy már
lejáratódtak gyerek és szülei
között a különböző kommunikációs
lehetőségek, amik általában
zsarolásokba fulladnak, és már
nem tudnak egymással mit kezdeni.
Az ilyen kezelhetetlen" gyereket, ha a szülő
nagyon lelkiismeretes és elviszi nevelési
tanácsadóba, lehet, hogy elkönyvelik
hiperaktívnak, viselkedési zavarosnak,
szociálisan kezelhetetlennek. Talán még
orvoshoz is továbbküldik és esetleg
gyógyszert is kap, amit akár élete
végéig szednie kell. Pedig nincs semmi
baja, csak" növeletlen. Ez is egy betegség
persze, amelyből mindenféle bajok származhatnak:
lelki, pszichoszomatikus panaszok, kényszerek,
és azok ki tudja hová vezetnek. Ők
lesznek azok a mindenütt feltűnni igyekvő
gyerekek, akik miatt a tanítók, tanárok
nem tudnak aludni, álmatlanul forgolódnak.
Keresik, hogy hol lehet abban a büdös
kölyökben" valami jó, ahol kapcsolódni
lehetne hozzá, mi lehet az ő nyitja, mit
kezdhetnének vele... Pedig tulajdonképpen
a legtöbbüknek semmi baja, csak mint
mondtam növeletlen. A szülők szeretnének
nekik minden jót megadni, de nem tudják,
mit adjanak így a gyerek nem kapja meg
azt a jó mintát, amire szüksége
lenne.
A közszolgálati tévé legfontosabb
feladata ez lenne: segítséget nyújtani
a fiatal házaspároknak, hogy mit kezdjenek
egymással és a gyerekükkel. Alig
van megkötött házasság, de még
az is igen gyakran kudarcba fullad pedig ezen
lehetne segíteni! Mindig azt látom, ahányszor
fiatal vagy középkorú házaspárokkal
találkozunk, hogy nagyon igénylik a támogatást,
szeretnék jobban tenni a dolgukat. Szeretnének
a gyerekükkel együttműködni, szeretnék,
hogy a gyerekük együttműködjön
velük. Olyan egyszerű dolgokról lenne
szó! Például sok családban
egyáltalán nem alszanak a kisgyerekek
délután. Így nem csoda, hogy túlpörögnek
és kiborítóak estére...
Dehogy tudjuk, dehogy! Amikor túljutunk
a gyerekeknek egy korszakán vagy életük
egy fázisán, akkor utólag le lehet
vonni a következtetést, föl lehet fedezni
valami szabályszerűséget, visszatekintve
már kirajzolódik, hogy mi is történt,
mi volt jó, mit kellett volna másként
tennünk. Nagy öröm, amikor házaspárok,
fiatalok előtt olyan következtetésekről
tudunk mesélni, amelyeket a saját tapasztalatainkból
vontunk le. A hozzáolvasás meg arra való,
hogy az ember megkeresse a tudományos alátámasztást.
Egy előzetesen felállított képletre
dolgozni eleve kudarcra ítélt próbálkozás.
Ezért kicsit sajnálom is a mai szülőket.
Annyi tudományos, felvilágosító
könyv van, összeolvasnak mindenfélét,
interneteznek, csoportba járnak és
a gyerekek mégis növeletlenek.
Egy sor könyv van például a piacon
a korai fejlesztésről, és lelkesen
olvassák a buzgó fiatal anyák.
Nyilván a különböző sérülések
esetén nagyon fontos a korai fejlesztés,
a szakszerű segítség. De az egészséges
gyereknek elsősorban nem erre van szüksége,
neki egyszerűen élnie kell a családban!
Persze ehhez olyan családra van szükség,
amelyben élni lehet. Kell, hogy részt
vegyünk egymás életében, tekintetbe
vegyük, hogy a gyermek is ott van, és ő
is vegyen tekintetbe minket. Játszhasson, méghozzá
nagyon sokat! Játszhat egyedül vagy játékkal,
meg a testvéreivel, ha olyan szerencsés,
hogy vannak testvérei. Játszhat barátokkal,
felnőttekkel és ezáltal fejlődik.
Hallgasson mesét, aztán játssza
ki magából, ami a mesében esetleg
érthetetlen volt vagy a sok feszültséget,
ami a nap során felgyülemlett és
ezáltal fejlődik! Aztán egy-egy időszak
végén az ember visszatekintve felismeri,
hogy minek volt értelme. De előre fölállítani
képleteket, és azokhoz ragaszkodni
ez értelmiségi kapirgálás",
ahogy kedves barátunk, Bencze Lóránt
mondaná.
A hetvenes években megálmodtunk Péterrel
egy óvodai modellt, amit úgy neveztünk:
Életóvoda. Valójában egy
családi gazdaság, a hetvenes években
ez forradalmi gondolatnak számított. Van
benne egy ház, az egyszerűség kedvéért
mondjuk, hogy hasonlít egy hagyományos
óvodára. A konyhában, más
felnőttekkel együtt, főz egy néni,
aki nem tud magyarul. Mert nagyon fontos, hogy ne nyelvórája
legyen egy óvodásnak, hanem legyen ott
egy fontos felnőtt, akivel csakis más nyelven
vagy kézzel-lábbal lehet beszélgetni.
A gyerekek, egyénenként vagy kisebb csoportokban
segítenek a konyhában, meg kell, hogy
értsék egymást. Aztán van
egy idősebb gondnok bácsi, aki meg tudja
javítani az elromlott játékokat,
aki megmutatja, hogyan kell helyesen fogni a szerszámot.
Elkerülhetetlenül el-elromlik valami, de nem
tragédia, mert meg tudjuk javítani.
A konyhához csatlakozik egy kiskert, ahol lehet
retekmagot, babot, salátát ültetni,
locsolgatni, aztán megkóstolni a termést.
Valamennyi állat is van, na nem ló, de
például kisnyúl, csirke, kacsa.
Állatok, akikről gondoskodni kell, mert
nélkülünk elpusztulnak. Ez már
tényleges felelősség. Az Életóvoda
éves programja a magyar hagyományok és
jeles napok köré épült, sok
udvari és szobai játékkal, mesével,
énekkel, tánccal, képi és
kézműves alkotással.
Mindennapi csodákat éltünk
meg Péterrel az elmúlt negyvenöt
évben. Mindig nagy tehetségű, odaadó
alkotótársakkal dolgozhattunk. Sok száz,
vagy ezer munkamegbeszélés, ötletelés,
szenvedés, kacagás, harc és vereség
vagy győzelem során épültek
a kész produkciók. Így készült
a Ki kopog? sorozat is, a Magyar Rádióban.
Ez a műsor számunkra azzal kezdődött,
hogy megszületett Dorka. Minden újszülött
hoz magával egy nagy lehetőséget,
nemcsak maga, de a családja számára
is. A Ki kopog? Dorka hozománya volt.
Amikor megszületett, úgy gondoltam, hogy
most itt a nagy megdicsőülés, és
én semmi mást nem teszek három
évig, csak" anya leszek. No, hathetes
volt Dorka, amikor megkeresett a rádióból
Szabó Éva. A csodálatos Szabó
Éva, aki annyit küzdött önmagával,
s aki olyan nagy lélek volt, nagy tudású,
széles műveltségű ember, és
aki nagyon hiányzik ma is. Ő nem csak a
saját munkáját végezte
a Nyitnikék műsorát szerkesztette,
meg műsorokat vezetett, előadásokat
tartott , hanem érezte a felelősséget,
hogy figyelnie kell másokra is, akik gyerekeknek
dolgoznak. Egyszer megnézte egy előadásunkat
a Mikroszkóp Színpadon, s el volt ragadtatva.
Azután keresett meg engem. Elmondta, hogy ez
a beavató színház remek, ő
még ilyet soha nem látott, és szerinte
a rádióban kellene egy új műsor
az addigi óvodások műsora helyett.
Szeretné, ha azt én írnám.
Nem volt ez neki feladata, nem ő döntött
abban a kérdésben, mégis azt mondta,
hogy ő szeretné, ha én írnám,
és kérdezte, hogy ajánlhat-e engem.
Nagy megtiszteltetés volt ez számomra,
harminckét évesen. Kértek mindjárt
egy próbaforgatókönyvet, nagy sikere
lett és azonnal kezdenem kellett. Dorka éppen
kéthónapos volt. Sorozatműsorról
lévén szó, ez megállás
nélküli munkát jelentett. Egy-egy
forgatókönyvön eldolgoztam három-négy
napot is. A munkatársi gárda is még
alakult, akkor már négy éve dolgoztunk
a Kalákával. A rádiós műfajra
is rá kellett éreznünk. Aztán
a Ki kopog? lett a legkedvesebb munkánk, és
az is maradt. A rádióban lehet repülni,
szőnyeg alá bújni, óriássá
vagy törpévé változni, a hang
és a képzelet segítségével
minden lehetséges. Ott a rádió
stúdiójában nem volt más,
mint egy jókora szőnyeg és azon tíz-tizenöt
gyerek, egy óvodai csoport soha nem tudtuk
előre, hogy pontosan kik. Csak az óvónőket
ismertük, de őket szakmailag, emberileg alaposan.
Péter így megadta nekik a bizalmat. Ez
volt a szőnyeg-óvoda". A rádió
archívumában máig meglévő
majd kétszáz adásból
még mindig legalább hatvan ma is megállja
a helyét.
Ez a műsor olyan volt, mintha valami varázserő
segítségével a falon át
be tudnánk hallgatózni egy óvodába,
ahol jókedvű gyerekek játszanak egy
óvóbácsival, aki ontja magából
a játékot, verset, mesét. Ez volt
Péter. 1980-ban, a Kaláka átalakulásakor
meghívtuk csapatunkba Gryllus Vilmost, s akkor
Péternek lett egy állandó társa,
aki pedig a dalokat ontja magából. Tizenhat
évig dolgoztunk együtt! Lényeges,
hogy itt két férfiről beszélünk,
hiszen a gyerekek az életben szinte kizárólag
csak óvó nénikkel találkozhatnak,
a szőnyegóvodában viszont barátságból,
önfegyelemből, mókázásból
férfi mintát kaphattak. És voltak
meghívott női vendégei a műsornak,
többek között én is voltam vendég
néhányszor. Vilmos adta a mindig tökéletes
hangulati effektusokat és a zenei gyöngyszemeket.
Közben, az évek során, megtanult
a gyerekek nyelvén zenélni, beszélni.
Innen, a Ki kopog? műhelyből és az
országjáró vándorszínházunkból
nőtt ki az ő máig tartó szólista
népszerűsége. Egy félórás
Ki kopog? adásban rövid jelenetek váltakoztak,
egy koncentrálós, aztán egy-két
lazítós, attól függően,
hogy mennyire kellett előtte figyelni. Nem kívánhattuk,
nem is kívánjuk a gyerekektől, hogy
olyasmiben vegyenek részt, ami meghaladja a tűrőképességüket.
A műsorban tehát voltak versek, információk,
amelyekre oda kellett figyelni. Tizenkét-tizenöt
gyerekkel lábdobogás, belebeszélés
nélkül, ez pontosan megtervezett forgatókönyvet
és műsorvezetést igényelt!
Miközben a játékban természetes
dolog volt, hogy fölpattantak, szárnyaltak,
vágtattak. De amikor csöndben kellett lenni,
azt is meg tudta teremteni Péter. Ezért
kellett az óvónőket jól ismerni,
hogy tudjuk, alaposan kijátszott",
és bizonyos belső fegyelemmel rendelkező
gyerekekkel jönnek, akiket nem feszít szét
a sok elfojtott, erőszakos energia. Ezért
mindig kicsit előbb érkeztek, és
felvétel előtt játszottak egy jót
a Múzeum kertben.
Péternek rendezői koncepciója volt,
amelyet később a televízióban
is nagy eredménnyel hasznosított, hogy
nekünk, a felnőtt csapatnak mindent hajszálpontosan
elő kell készítenünk. Amikor
megérkeztek a gyerekek, már kezdődhetett
is a játék! Nálunk a gyerekek soha
nem szerepeltek", és ma sem szerepelnek",
tehát semmit nem kell előre betanulni és
aztán előadni", hanem valóban
játszhatnak, kacaghatnak, kérdezhetnek
és válaszolhatnak, s a végén
azzal a jó érzéssel mehetnek el,
hogy na, most valami újat megtudtam magamról
meg a világról."
Tizenhat éven keresztül működött
a Ki kopog? sorozat ma úgy mondanánk:
projekt. Akkor lett vége, amikor már semmit
sem tudott fizetni a rádió. Először
volt egy körülbelül egy éves szünet,
később mégis újra ment egy
darabig, de végül állitólag
elfogyott a keret.
Az Égbőlpottyant mesék is úgy
indult, hogy csak műsoridő volt, pénz
alig. Mi találtuk ki Péterrel, hogy esti
mese legyen, hogy gyerekrajzokra épüljön,
s hogy a technikát a gyerekek figuráinak
síkbábszerű mozgatása adja.
Benne volt ebben az én rajztanári végzettségem
és Péter bábos múltja.
Az első évben persze kaptunk a néző
gyerekektől nagyon sok lencsibaba-szemű, göndör
szempillás másolt rajzfilm-figurát,
de mivel ezek soha nem kerültek be a mesébe,
a rajzok elkezdtek szépen igényesebbé
válni. Rájöttek a szülők,
hogy valóban a gyerekek megismételhetetlen,
őszinte rajzait várjuk. Egyre több
lett az eredeti figura, s a másolások
lassan el is tűntek. Ez egy valóságos
vizuális forradalom volt! Megjegyzem, akkoriban
még volt legalább két rajzóra
hetenként. El sem tudom képzelni, milyen
munkák érkeznének most, amikor
mindössze egy óra jut a vizuális
kultúrára, és sok gyerek többet
ül a számítógép előtt,
mint az iskolapadban. Ezen a ponton valamit el kell
mondanom: a művészeti nevelés valóságos
likvidálása zajlott le a kétezres
évek elején, Magyar Bálint minisztersége
alatt.
Engem nagyon megrázott ez, hiszen tudjuk, hogy
az a gyerek, akinek csak a bal agyféltekéjét
fejlesztik, micsoda erőszakos, célorientált
kis akarnok lesz és mennyire kevés lesz
a humora, az együttérző képessége,
segítőképessége, érzelmi
intelligenciája. Éveken át vezettem
ezután képzőművész köröket
gyerekeknek a falumban és a szomszéd faluban
azért, mert egyetlen rajz órában
egy kisgyerek jóformán csak arra képes,
hogy nagy körülményesen kipakolja meg
elrakja a holmiját. Esetleg rajzol valamit, de
festeni, formázni, egymás alkotásait
megcsodálni, véleményt formálni,
a saját alkotásának örülni
teljesen lehetetlen.
A gyermekkultúrában a rendszerváltás
óta nem történt semmi, amitől
a gyerekek széles tömege kapott volna értéket
is a sok tarkabarka zsibvásár mellett.
Égetően nagy szükségük
lenne a mai kisgyermekes családoknak az igényes,
korszerű gyerekműsorokra. A gyerekeknek arra,
hogy átlényegülhessenek, kalandozhassanak,
ámulhassanak és felhőtlenül
kacaghassanak, megízlelhessék a jóság
és a szeretet mindent legyőző erejét,
a fiatal szülőknek és nagyszülőknek
pedig arra, hogy láthatóan, szinte tapinthatóan
megtapasztalhassák a gyermekkel való örömteli
játék mikéntjét, hogy szembesüljenek
a gyermekükkel való kapcsolat csodálatos
lehetőségeivel.
A töméntelen konzerv mesefilm mellett
melyek között számtalan a kiváló,
klasszikus alkotás szükségesek
lennének a folyamatosan születő mai
mesék, amelyek mai helyszíneken játszódnak
mai gyerekekkel, mai felnőttekkel és mai
technikai csodákkal, mai ellentmondásokat,
mai feszültségeket oldva meg, örök
erkölcsi értékek lelki fürdőjében
részesítve a szépre-jóra
éhező nézőket.
A televízió feladata lenne segíteni,
hogy a tanácstalan, kapkodó szülőkből
gyermeknövelő művészek váljanak.
Ennek eszközei lehetnek felmentő erejű,
lélekemelő információk, tréningek,
játékok, szakmai előadások.
Miért várjuk meg, hogy ez a generáció
lemondjon a következő gyermekről, miért
hagyjuk, hogy a fiatal, jóravaló szülők
elfáradjanak, elfásuljanak, elváljanak?
Indítsunk egy szakmailag, művészileg
igényes, elméletben-gyakorlatban gazdag,
élvezetes tanfolyamot a szülőknek!
Nem tudok ennél fontosabb, kötelezőbb,
nemzetmentőbb feladatot a televízió
számára: segíteni a mai szülőknek,
hogy családi életük örömtelibb,
sikeresebb lehessen, s hogy gyermekeik ne csak szellemileg
és testileg, de lelkileg is egészségesebben
növekedhessenek.
A magyar televíziózás, a gyereknézők
és a kisgyermekes családok iránti
felelősségteljes szeretettel telve tehát
az alábbiakat kívánom: klasszikus
értékrendet közvetítő,
egyben korszerű gyerekműsorokat a gyerekeknek;
gyermeknövelő művészi tanfolyamokat
a kisgyermekes szülőknek; igényes képekkel
elmondott, rangos gondolatokat mindannyiunknak!
Ez az én televízióm, erről
álmodom. Egy ilyen a televízióban
boldogan folytatnánk az Égbőlpottyant
meséket, esetleg kezdenénk valami újat.
Az ötven évnél fiatalabbaknak
mondom, hogy 1990-ig a magyarországi sajtóban
megjelenő minden betűt, a Magyar Kommunista
Párt utódpártjához, az MSZMP-hez
való hűség jegyében, szigorú
kettős kötés biztosított. Minden
sajtószerkesztőség így,
bármilyen mulatságos, az óvodás
kisgyerekek lapja, a Dörmögő Dömötör
is , két fölöttessel rendelkezett.
Egyik volt a kiadó, a Dörmögő
esetében az Ifjúsági Lapkiadó,
a KISZ (Kommunista Ifjúsági Szövetség)
és a Magyar Úttörők Szövetségének
kiadója, amely, mint tulajdonos, a szerkesztőség
működéséért, a lap megjelenéséért
és terjesztéséért felelt.
Másik fölöttes a korosztálynak
megfelelő politikai szerv, a Dörmögő
esetében az Úttörőszövetség,
amelynek jóváhagyása nélkül
a kiadó semmit sem léphetett. Magától
értetődik, hogy a gyermek és ifjúsági
lapok szerkesztői kivétel nélkül
az Ifjúsági Lapkiadó pártbizottságának
tagjai voltak. Persze én mindezt csak később
értettem meg.
Előzőleg, az 1980-as évek elején,
színházi,televíziós, rádiós
munkáim kapcsán, részt vettem gyermekkultúrával
foglalkozó fórumokon, konferenciákon,
ahol rendre összetalálkoztam az Úttörőszövetség
kulturális vezetőivel. Egy beszélgetésünkkor
maga az országos elnök azt mondta, szeretné,
ha én lennék a Dörmögő
következő főszerkesztője. Nevettem,
mert azt hittem, viccel. Amikor két év
múlva megismételte kijelentését,
megint nevettem. 1985-ben hivatalos felkérést
kaptam tőle, na, akkor megértettem, hogy
komolyan beszél. Nem nevettem, hanem mosolyogtam,
szemébe néztem, és azt mondtam:
De hát Gyuri, én templomba járok!"
Ő visszamosolygott: Az nem baj." Nem
azt mondta: Azt mi már régen tudjuk!",
hanem, hogy az nem baj. Az országos statisztikában
alighanem szükség volt egy párton
kívüli, templomjáró főszerkesztőre,
ez az egy magyarázat lehetséges az én
logikám szerint.
1986-os kinevezésemig volt két-három
hónapom, hogy felkészüljek új
munkámra. Egész addig szabadúszóként
dolgoztam. Mindent, még a hivatali illemet"
is meg kellett tanulnom! A kiváló újságíró,
Zay László, akit a Deák téri
gyülekezetből ismertem, például
így vezetett be a sajtón belüli kommunikációba:
Nézze Ildikó, itt az emberek keresztneve
Elvtárs Kis Elvtárs, Nagy Elvtárs,
Kovács Elvtárs..." Életemben
először szólítottam elvtársnak
kollégákat. Hát, így kezdődött
az én főszerkesztői ténykedésem.
Eddig a percig úgy tudtam, a Dörmögő
volt az első magyar fórum, ahol bibliai
történetek gyerekek számára
érthetően, értékes illusztrációkkal
megjelenhettek. Most hallom, hogy szűk körben
terjesztettek már egy képes Bibliát.
Tizenhat órákat dolgoztam azokban az években,
s az első eredmények már egy év
után meglátszottak. Új formátumban,
jobb minőségű papíron, tüzesebb
színekkel, megújított arculattal
jelent meg a Dörmögő. Ami ennél
is fontosabb: kiléptünk a valami kis
aranyosat a gyerekeknek" kategóriából,
s a magyar írók java kezdett nekünk
dolgozni, a legjobb grafikusok képeivel.
Egyszer gyalog mentem át az Erzsébet hídon
Lázár Ervinnel, s ő arról
beszélt, hogy kellene írni egy sorozatot
gyerekeknek az Árpád-házi királyokról.
86-87-ben erről a témáról
még mindig ajánlatos volt tanúk
nélkül, kettesben, egy hídon beszélgetni.
Azért eltettem magamnak a gondolatot. 1988-ban
a Dörmögő karácsonyi száma
a következő, Gaál Éva által
rajzolt, csodálatos, forradalmi címlappal
jelent meg: a lap közepén egy jászol,
körötte a szent család, fölöttük
a betlehemi csillag ragyog. Mária magasba emeli
a kis Jézust, mutatja őt a minden irányból
hozzájuk özönlő, ragyogó
szemű bárányoknak. Mesélték,
hogy az Úttörőszövetségben
nagy botrány volt e miatt a lapszám miatt,
az országos kulturális elnököt
kérdőre vonták, s nem sokkal később
egy koncepciós perrel el is távolították.
Nem hiszem, hogy miattunk, de talán közünk
volt hozzá. Velem nem tudtak mit kezdeni, a főszerkesztőnek
joga volt megjelentetni, amit jónak lát.
Csakis pártfegyelmit kaphattam volna ha
párttag lettem volna. Én azonban akkor már javában tárgyaltam
Lázár Ervinnel egy Árpád-házi
királyoknál is nagyobb király könyvéről.
Ezt követően Lázár Ervin 1989-től,
a legnagyobb alázattal, minden lapszámba
megírt egy általunk megadott bibliai történetet
ebben ószövetségi és
újszövetségi történetek
vegyesen szerepeltek , kisgyerekek számára.
Pinter József, kiváló grafikus
volt az állandó illusztrátora.
Évekkel később, ötvenedik születésnapomra,
művésztársaktól kaptam egy
emlékkönyvet. Ebbe Lázár Ervin
többek között a következőket
írta: Valamiért a gyereklapok főszerkesztői
nem túlságosan kedveltek engem. Talán
azért, mert meséket írtam? Egy
üdítő kivétellel találkoztam:
Döbrentey Ildikóval, aki a Dörmögő
Dömötörben munkát adott nekem.
Jó együttdolgozásunkat máig
a legkellemesebb emlékeim között tartom
számon..."
1990-ben a francia Bayard Presse, részben katolikus
egyházi tulajdonban lévő nagy nemzetközi
kiadó, amelynek magas színvonalú
gyermek- és ifjúsági kiadványai
Amerikától Kínáig mindenütt
megjelennek, szóba állt egy kis magyar
gyermeklap, a Dörmögő Dömötör
főszerkesztőjével. Sikerült úgy
alakítanunk a tárgyalásokat, hogy
a Bayard megvette volna a Dörmögőt, méghozzá
példa nélkül oly módon, hogy
nemcsak licence anyagokat, de ötven százalékban
magyar szerzők és magyar grafikusok alkotásait
tartalmazta volna. A tárgyalások hónapjaiban
két ízben járt Magyarországon
s itt szóbeli megállapodást kötött
a világcég gazdasági igazgatója.
Harmadszor már a szerződést kellett
volna aláírni, ám ekkor az Ifjúsági
Lapkiadó három igazgatója váratlanul
meghátrált. Két hét múlva
engem elbocsátottak, majd szerkesztőségem
tagjait is sorban lapátra tették. Máig
nagy fájdalmam ez, mert a kisgyermekes családoknak
máig sincs tartalmilag-formailag színvonalas,
értékőrző, megújító
lapjuk.
Legkedvesebb mesekönyvem a Kisgyermekek
nagy mesekönyve" volt, amely ma is ott áll
a polcomon. Ez az egyetlen könyv, amelyet szüleimtől
a szép bizonyítványomért
kaptam, ugyanis június huszadikán születtem,
s gyerekkoromban mindig ezen a napon volt az évzáró.
A bizonyítványomért, a szülői
dicséret, büszkeség mellé,
soha nem kaptam külön ajándékot
kaptam úgyis az iskolában jutalomkönyvet.
Ez a nagy mesekönyv kivétel. Ebből
később Dorkának is meséltem.
Megmutattam neki, hogy a tartalomjegyzékben Benedek
Elek meséit kislánykoromban mind aláhúztam.
Ő volt a kedvencem! Akit még nagyon szerettem:
Andersen, mert költőiek a meséi és
mert bennük az élettelen tárgyak
életre kelnek.
Az életünk volt mesés, az
a szegény, egyszerű, móraferenci
életünk. Azzal a kincskereső"
tisztasággal éltünk mi is, mint Móra
hősei, s ez egy gyermek számára nagyon
otthonos, kedves közeg . Édesapám
mindig a saját életéből mesélt.
Tíz testvér közül ő volt
a legkisebb, hatévesen veszítette el az
apját, tizennégy évesen az édesanyját.
Akárcsak anyai nagyapám, apám is
tizennégy évesen érkezett Budapestre
és egyedül kellett megállnia a lábán.
Született intelligenciájánál,
becsületességénél, különlegesen
szép kézírásánál
fogva mindig kiemelkedett a társai közül,
és felettesei nagy felelősséget is
rá mertek bízni. Tehát hamar elkerült
otthonról, mégis mindig a gyerekkoráról
mesélt nekem! Név szerint tudtam a barátait,
a Söptei utcát, a laktanyát
apai nagyapám, Döbrentey Sándor ott
volt kantinos. Aztán amikor Szombathelyen nyaraltam
a rokonoknál, meg is kerestem ezeket a régi
helyszíneket. Voltak apámnak kitalált
meséi is, amelyeket rendszeresen mesélt
kettőnknek a nővéremmel. Az egyik egy
valós budai helyszínhez kötődött
a Rózsadomb tetején apám
Tündérligetnek nevezte a helyet ,
s ott volt egy fa, amelybe, egy nagy odún keresztül,
bele lehetett bújni. Két kislány
a nővérem és én
kézen fogva belépett abba a fába,
és ott egy tündérvilágot találtak.
Nagyon szerettem azt a történetet, több
mai mesémben is előjönnek a motívumai.
Édesanyám maga volt a mese, egy
tündér. Dorka lányom is azt mondta,
hogy Nagymama tündér volt. Nagyanyám
is tündér volt, bár szikárabb,
szemérmesebb, nem olyan szép és
kevesebb beszédű de ő volt,
akinek az óvodájába"
jártunk, mi heten unokák. Amikor mesélek
erről gyerekeknek, mindig kérdezik, hol
volt az az óvoda. Hát a konyhában,
ahol Nagyanya főzött és szeretett minket!"
válaszolom. Ez volt nagyanyám óvodája!
Nála a mese azt jelentette, hogy fogott egy répát
minden nap kellett répa az ebédhez
és a répából kifaragott
valamit. Nála minden kizárólag
cselekvésben nyilvánult meg, egyszerű
ember volt. Amikor tökfőzeléket készített,
a kis gyönge tököcskékbe rajzolt
hol késsel, hol csak a körmével
szemet, szájat, arcot. Konyharuhába
göngyölte, s odaadta a kezünkbe. Egy
darabig ringattuk, babusgattuk a tökbabát.
Az volt a művészet, hogy azt a babát"
utána meg is kellett főzni! Mégsem
éreztem soha csalódást. Alig vártuk,
hogy Nagyanya tököt főzzön! Nem
fogom őt soha utolérni, mert nem tudom a
titkát, nem tudom, honnan volt benne az a hatalmas,
szent lelki békesség. Nemhogy a kötényét
nem kellett lesöpörnie, még a szeme
sem rebbent. Nagyanya egyszerűen derűs volt,
minden munkája közben énekelt, különösen
fölmosás, mosogatás közben.
Elnéztem őt, és szemem előtt
valósult meg az ige, hogy minden dolgotok
szeretetből menjen végbe". Ha akarom
mese, ha akarom tündéri lét. Ő
maga volt a megtestesült hit, ahogy abban a nyomorúságban
dalolgatott. Édesanyám hasonlított
nagyanyára, de sokkal több humorral, huncutsággal
megáldva. Bohém volt, aki hegedült,
zongorázott, táncolt, teniszezett, korcsolyázott
neki még megadatott a békebeli"
lánykor. Mély hit és hatalmas életszeretet
párosult benne az alkalmazkodóművészettel.
Anyám hite és apám szeretete vezetett
át bennünket az ötvenes éveken.
Az az egész Klapka utca egy hrabal-i világ
volt. Lehet, hogy én ezt valami mesei szemüvegen
át látom ilyen költőinek, de
nekem ez a szemüvegem: és nem választom
szét a mesét a valóságtól.
Egyébként valóban nem is lehet
szétválasztani.
A mese eredetileg nem gyerekeknek szólt. Amikor
a mese született, mi emberek még a természetben
éltünk természet népek
voltunk , kedves fáink, bokraink, füveink,
állataink között. Azért találtuk
ki a mesét, hogy sorsfordulók, megpróbáltatások
idején legyen mibe kapaszkodnunk. Születés,
párválasztás, házasság,
betegség, halál, veszteségek, kudarcok,
győzelmek mindezeket túl kellett
élni. Ebben segített a mese. A fiataloknak
meg abban, hogy ne tudatlanul induljanak neki az életnek.
Aztán teltek az évszázadok, letelepedtünk,
földet műveltünk, már falvakban
éltünk, és még mindig javában
ugyanerre szolgált a mese: az évszázados
erkölcsi kincsek továbbadására.
Ez a mese feladata, küldetése. Ezért
van értelme tudott dolgokról is beszélni.
Még a XIX. században is elsősorban
felnőtteknek szól a mese, de lassacskán
a gyerekekre terelődött a figyelem. Na, mindjárt
el is kezdtünk olyan tanmesécskéket
gyártani, hogy hogyan kell udvariasan köszönni,
meg szépen fogat mosni... Ezek a tanulságos
történetek a mai napig születnek, és
jól használhatók, csak azt kell
tudnunk, hogy ezek nem mesék, hanem pedagógiai
segédeszközök.
A mese ma is egyaránt szól felnőttnek
és gyereknek, és még mindig az
a küldetése, hogy a sok száz éves
erkölcsi tudást továbbadja a következő
nemzedékeknek. Amikor mesét írok,
nem azt nézem, hogy hány gramm erkölcsi
üzenetnek kell benne lenni hanem van valami
engem is elsöprő ötlet, aminek örülök,
amiben gyönyörködöm, de nem tudom,
hogyan fog folytatódni. Dorkával nagyon
jó mesét szőni, hihetetlenül
kreatív. A mese születik az emberben. Nekem
élvezet a meseírás, mert él
bennem a saját gyerekkori énem. De nem
a konkrét emlékeimet írom meg,
hanem egyszerűen visszahelyezem magam az akkori
létembe, és tudom, hogy akkor mi esett
jól, minek örültem. Sokáig annak
a gyereknek írtam, aki voltam. Aztán,
hogy már gyermekem, unokáim vannak, úgy
írok, hogy ők örömüket leljék
benne.
A mai napig élnek a mese klasszikus alapüzenetei.
Ott van a három szegény testvér
vagy királyfi, és mindig a legkisebb lesz
sikeres: aki csúnyácska, akinek már
nem jut rendes ruha de jószívű.
Lobbizik! Olyan dolgok vannak a mesékben, amelyek
nélkül a mai ember meg sem tudna élni!
Ez a kicsi mindig ad valamit a nyomorultaknak, s ezzel
jó tett helyébe jót
várj" , összegyűjt egy hálás
kis társaságot, akik majd kihúzzák
őt a bajból. A kommunista esztétika
azt tanította, hogy a legkisebb azért
tud győzni, mert ő a legszegényebb,
legelnyomottabb. Csakhogy a legkisebb, pusztán
azért, mert ő a legszegényebb, legelnyomottabb,
még nem lehetne király, ez demagógia.
Csakis azért győz, mert ő nemes emberi
értékek hordozója!
Vagyis olyan tulajdonságokat hordoz, amelyek
miatt érdemes egy mesét megírni!
Az égbőlpottyant mesékhez
nem az égből pottyantak ezek a mesék,
hanem, meglepetésszerűen, szinte a semmiből
születtek, ezért olyan égbőlpottyantak,
állandó jelzőként, egybe írva
használom ezt a szóösszetételt
mindig olyan figurát kerestem, amilyen
még nem volt. Olyan, lélekkel, humorral,
szeretettel, buzgósággal teli figurákat
tudtam találni a gyerekek rajzaiban, amilyeneket
nem lehet kreálni, ilyet csak a gyerekek tudnak
kitalálni. Ehhez persze nagyon őszinte rajzok
kellettek. Például: a gyerekek szeretik
magukat koronával a fejükön ábrázolni.
Lerajzolja magát kutyasétáltatás
közben, vagy az uszodában, vagy autóbuszon
s a fején ott a korona. Érkezett
egy rajz a tévébe, egy kis királyfit
ábrázolt, aki balett-táncos módjára
szinte lebegett a levegőben, lábujjhegyen
állt, pipiskedett ő lett Pipiske
királyfi a hétdombi csodatévő
szivárvány meséjében. Egy
másik rajzon koronás királynő
látható, trapéz formájú,
földig érő, csíkos ruhában.
Minden csík más színű, és
mindegyiken van egy nagy gomb. Mintha fiókok
lennének, s a gomb lenne a húzójuk.
De hiszen ez Sublót hercegnő!"
kiáltottam fel, amikor megláttam.
Így született Sublót hercegnő
meséje.
Feltétlenül. De a mese elsősorban
nem a konkrét történéssel
segít, hanem az üzenettel, amely így
szól: Ne add fel! Minden vesztett helyzetből
van kiút! Mindig van remény! Amit nagyon
akarsz, s amiért naponta teszel, az valóra
válik! A reménynek valóságformáló
ereje van!" Ez a nagy, előre vivő erő,
ami a mesében lakozik. Ami a gyereknek is szól,
s amit elsősorban mégis a felnőttek
képesek megérteni.
Azt meséli Melinda, akihez masszíroztatni
járok, s közben jókat beszélgetünk,
hogy csoda történt az egyik barátnőjével,
aki folyvást szidta a férjét. Melinda
megosztotta vele, amit Levente Pétertől
tanult: A férjedet naponta legalább
egyszer dicsérni kell, különben valóban
olyan lesz, amilyennek szidod!". A barátnő
először megütközött, de legközelebb
elújságolta, hogy kipróbálta
a javaslatot, és erre a férje meglocsolta
a virágait! Ő meg főzött neki
egy kávét, és hosszú idő
után először mosolyogva beszélgettek!
Melinda később a férjjel is találkozott,
tőle meg azt kérdezte: Mikor tettél
utoljára egy szál rózsát
a feleséged párnájára?"
A férj fölkapta a fejét, erre Melinda
elmesélte neki Marci kandúr meséjét
ez is egy égbőlpottyant mese. Marci
kandúr valami hatalmas dolgot keres, amivel meghódíthatná
a szívének kedves cicalányt, aki
azt kéri, találja ki, mi az ő álma.
De hiába az óriási, hangos, tarka
ajándékok, a cicalány másról
álmodik. Végül Marci kandúr
egy kertjéből szedett virágcsokorral
odasomfordál, hogy örökre elbúcsúzzon,
mert nem tudja kitalálni, mire is vágyik
a cicalány. És ezzel a kerti virágcsokorral
mégis megnyeri szíve hölgyét
ugyanis éppen ez volt a cicalány
titkos álma... Később az asszony
megköszönte Melindának, hogy megmentette
a házasságukat!
A mesei történetből más szól
a gyereknek és más a felnőttnek.
Ami egy mesében kedves lehet, a nyelvezete, a
humora, a cselekményesség, a kalandok,
néhány érdekesen hangzó
szó ez szól a gyerekeknek. A játékosság
szól nekik. Az erkölcsi üzenet pedig
elsősorban a felnőtteké, ezért
fontos, hogy, ha csak lehet, együtt nézzék,
olvassák, s utána együtt beszéljék
meg a mesét. Persze amikor a szülő
szabadon mesél este, a gyermeke ágya szélén
ülve, akkor abban a helyzetben magában van
az erkölcsi üzenet: hogy ott ül apa vagy
anya, adja sajátmagát, adja az idejét.
Ott ül, hogy közösen belépjenek
egy másik világba. Fontos, hogy abban
a másik világban a gyerek van otthon,
és én, a szülő csak bemegyek
vele, hogy ott kézen fogva verekedjük végig
magunkat a kalandokon, együtt szenvedjünk,
és végül együtt örüljünk
a győzelemnek. Amíg abban a különleges
világban vagyunk, addig tökéletesen
elérhető vagyok a gyermekem számára!
Ez a napunknak az a szakasza, amikor a gyermekem bizalmába
avat. Megéri, hogy fáradtan, esetleg tudva,
hogy még feladatok várnak rám,
mégis leüljek az ágya szélére.
Az ilyen mesélés után lehet aztán
beszélgetni, imádkozni, megköszönni
a napot, erőt kérni a holnaphoz.
Egészen kicsi gyerekkoromtól kezdve vágyakoztam
arra, hogy tudjak olvasni. Volt egy nagy könyv
a polcon, amit kiválasztottam, hogy iskolás
koromban azt fogom majd elsőként elolvasni.
Ez a kicsit kopott, izgalmas külsejű könyv
címlapján hátrafelé
nyilazó lovasokkal Gárdonyi Láthatatlan
embere volt. Ahogy édesanyámék
mesélték, valóban ez volt első
osztályos koromban az első könyvem
aztán sokszor elolvastam később
is. Nagyon szeretem Gárdonyit, olyan a nyelvezete,
hogy szoktam ajánlani olvasási problémákkal
küszködőknek. Mert csodálatosan
egyszerűen, tisztán, gazdagon fogalmaz,
nem csak bonyolult szóképekben, körmondatokban
tudja kifejezni magát. Szeretem az ilyen egyenes
embereket, akiknél tudhatom, hányadán
állunk. |
|
|
|
|
|