MAGAMRÓL
KÖNYVEIM
 
LEVENTE PÉTER »
« NYITÓOLDAL  |  AKTUALITÁSOK  | Sajtó | Galéria | Kapcsolat | Kedvenc oldalaim
Interjúk, cikkek
Döbrentey Ildikó mesél
Darvasi László cikke, Élet és Irodalom, LIV. évfolyam 6. szám, 2010. február 12.
 
Először Istenről akartam írni, aztán mégis Döbrentey Ildikó mellett döntöttem. Ha a szavak felé fordul az emberi tekintet, végtére is a különbség nem oly nagy. Ez talán majd később kiderül. Arról akartam írni, hogy Istent miképpen láthatom meg a televízióban, képes vagyok-e megpillantani, őkegyelme hajlandó-e megmutatni éppen csak a füle hegyét, kicsillogtatni valamit abból a romos és szövevényes apokalitikából, amit a televízió általában képvisel. Föl is csörlőztem az öntudatom maradékát reggel ötre, és megtekintettem egy Reggeli gondolatokat. Aztán visszaaludtam, mint egy térdzoknis Csipkerózsika, aki a sok horkolástól majd gordonkahangon szól az érkező királyfihoz.

Kint, az utcákon, hallottam, már ballagtak a magyar munkások, hogy tovább csákányozzák a januárba fagyott országot, évértékelés, panamák és persze még mindig a szalonna az egyik nemzeti arché.

Ebben a kényelmetlen országban nagyon sokat beszélnek az emberek. És nem túlzottan zavarja őket, hogy nincs fül a szavaikra. Az emberek mondják és csak mondják, mintha el lehetne beszélni, mintha ki lehetne mondani azt a sok rosszat, kényelmetlent, sanyargatót, satöbbit, ami az életük része, alkalma, leglényege.

Na, és a beszélgetős tévéműsor is olcsó, akár a Blahán a karácsonyi csillagszórós bableves. Sok van belőle. Mindenütt, bármelyik csatornán van belőle. Mármost a Pax televízióban is vetíttetik egy napi sorozat, amelyben csak beszélgetnek, és az a címe: Mit ér az ember, ha..., és a kipontozott részre ráhoppázik a foglalkozás. Orvos, tanár, hóhér, aki kamera elé kerül. A kérdező személye nem látható. Azért olykor a kérdése hallható a műsorban, visszavonultsága választott pozíció, kis netes keresgélés után sem tudtam meg, ki lehet ő, a riporter, erősen szakállasnak képzelem a hangja után, nyilván nem az. Hanem a keresgélés első percében (!) máris antiszemita kommentbe tenyereltem - túl sok a műsorban a zsidó! -, meg az írói munka elől idiótaságokba menekülő Csurkára is ráklikkeltem. Mint amikor az embert barmok lökik meg az utcán, séta közben. Hiszen ez, ez a műsor tényleg olyan, mint egy figyelmes, családias esemény, így dobog a szíve, ilyen finom ritmusban. Nyugodt, akár egy nyári lomb. Lelke van. Ez a műsor sétál. Megáll, nem rohan, nézelődik. A vasárnapi ebédek hangulatát idézi. Ez egy olyan portréműsor, amelyben a delikvensnek fél órája van, hogy elmesélje, prezentálja magát, az életét.

Néztem, hallgattam Döbrentey Ildikót, Az égből pottyant mesékre gondoltam erősen, nosztalgikusan, igen elfogultan és tévénézőileg elhagyatottan, merthogy ilyen már nincsen, és... és valamit nem értettem. És kicsit meg is ijedtem. A mai meséink reflektáltak, felül- és alulírtak, relatívak és túlontúl kontemplatívak, neu-ro-ti-ku-sak és... és.

Az égből pottyant mesékben volt valami normális természetesség, valami igazán kisközösségi tett, hogy a mesét, a mese megalkotását színházi, lélektani, közösségi eseménnyé avanzsálta. Együtt. Közösen. Kéz a kézben. Döbrentey Ildikó nagyon, nagyon jó meséket írt és ír. Tényleg.

A mai mesék úgy szólnak, hogy a farkas megerőszakolja, teherbe ejti Piroskát, aztán elrohan a nagymamához, őt is iszonyatosan megerőszakolja, végül meg is eszi, majd pusztán dramaturgiai kíváncsiságból csókolózik a vadásszal is, majd pedig a vadásszal nevelik föl Piroska elhagyott farkas-ikreit.

Úgy lehet, ezek a fordulatok méltatlannak tetszenek Döbrentey Ildikó társaságában. Nyilván azok is. Ezért is szeretném elmondani, mit tanultam e műsor révén Döbrentey Ildikó meseírótól. Mondom, először is megijedtem tőle. Mert olyan szigorúnak és fegyelmezettnek tetszett. Akár egy tanár néni, erős volt a komolysága, az elhivatottsága. Mert nem olyan volt, mint a meséi, gondoltam. Pedig nyilván olyan volt. Az ember, a kisfiú, hazaslattyog az iskolából, ül a lépcsőn, a térdén lévő vart kapargatja, és a tanár nénire gondol. Valami jó. Valami nagyon jó. Ragaszkodás. Vonzódás. Tisztelet. Erős tisztelet.

De amit a leginkább megtanultam, az az ártatlanság szigoráról szólt. Arról, hogy az igazi mesék ártatlanok, mint egy frissen kelt növény, fényes a kert, valaki dúdol, és a szomszédban élő állatok sem éhesek. Az igazi meséket nem feltétlenül ártatlan ember mondja, énekli, súgja, sőt, biztosan nem, de az ártatlanság valahogy megszületik és közvetíttetik, az ártatlanság erő lesz a nem ártatlan kezében, lelkében, valahol.

Hát, hogy a jó mese, tetszik, nem tetszik, liberális. De legalábbis szocdem, a szó olajos kezű, önművelő, autodidakta értelmében. Úgy értem persze, hogy szolidáris. Előbb van a szíve, aztán fényeskedik a lelke, és nem az erővel példálózik. A gyengékkel van, az elesettekkel, a másokkal, a kicsikkel, a legkisebbekkel, púposokkal, a mutánsokkal, à la Lázár Ervin Négyszögletű kerekerdő...

Az ember történeten keresztül, Isten pedig az emberen keresztül látszik. Az jutott az eszembe, hogy Döbrentey Ildikó biztosan vitázna velem, amikor azt mondom, hogy Isten nem tud mesélni. Á, nem érti. Nincsen rá kapacitása. De néha belepottyan a mesébe, és már ott van, boldogan eljátszik egy színes kis fiókot is, amelybe annyi, annyi mindent lehet rakni.

(Mit ér az ember, ha... Pax Tv. Beszélgetés Döbrentey Ildikó meseíróval)