...
Majd, ha látod, érzed a nyomort,
Melyet a becsület válla hord;
Megtiporva az erényt, az észt,
Míg a vétek irígységre készt
S a butának sorsa földi éden:
Imádkozzál, édes gyermekem.
És, ha felnövén, tapasztalod,
Hogy apáid földje nem honod
S a bölcsőd s koporsód közti ür
Századoknak szolgált mesgyeül:
Lelj vigasztalást a szent igében:
Imádkozzál, édes gyermekem.
Oh remélj, remélj egy jobb hazát!
S benne az erény diadalát:
Imádkozzál, édes gyermekem.
...
(Arany János: Fiamnak. 1850)
Tisztelt Hölgyeim és Uraim, Kedves Hallgatóim,
Döbrentey Ildikó és Levente Péter
Barátai, Ildikó Olvasói!
Rágalmazz bátran, valami majd csak megtapad.
Jól kezdem, megrágalmazom Dönbretey
Ildikót?! Ha nem is rágalmazom, de a közmondás
igazságát mint kommunikációs
technikát alkalmaztam, amikor Döbrentey
Ildikó zsoltárai helyett Arany Jánost
szavaltam bevezetőül. Nem mondtam, hogy Döbrentey
Ildikó Arany János, ez megalázó
provincializmus lett volna Ildikónak, de pár
év múlva erről az estéről emlékfoszlányainkban
össze fog kapcsolódni Arany János
és Döbrentey Ildikó neve. Megtapad,
hogy Döbrentey Arany Jánosnak, költőnagyságunknak
valamiféle követője, rokona, megjelenítője?!
Valahol, valamiben ők együtt vannak. Valahol, valamiben,
hogy Hála Isten[nek]!, hogy drága
kincs a hit, hogy a vallást ezért
öntözgetem, hogy a hit malasztja
balzsam, hogy útravaló
az imádság, és így tovább,
és hogy mindezekben Döbrentey Ildikó
Arany János hiteles, édes gyermeke, amikor
hálát ad és hitet kér, dicsőít
és megköszön, imában örül
és könnyezik, odaadással főz és
imádkozik, sóhajt és Lelkesedik
nagy L-lel, bátorságnak tekinti
a gyöngédséget, és eközben
templommá válik körötte könyvbemutató
és múzeum.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim, Kedves Hallgatóim,
Döbrentey Ildikó és Levente Péter
Barátai, Ildikó Olvasói!
Azt az oktalanságot követtem el, hogy először
a két takaros bevezetőt olvastam el, majd
a két megkapó utószót. Székely
János püspök többek között
idézi Szent Jusztinosz Apológiáját
Kr. u. 155-ből: ... az elöljáró,
amennyire az erejéből telik, imát
és hálaadást mondt, és a
nép ráfeleli az Áment (6.
o.). Zászkaliczky Zsuzsanna pedig a képekről:
... életünk élményei
és emléktöredékei rétegződnek
egymásra. Hogy azzá legyünk, akivé
lehetünk (8). Döbrentey Ildikó
nyilatkozata a végén: A szerelem
két ember egész életre szól,
halálig tartó, ártatlan játéka.
Gyönyörű szabad világ ...
a házasságban (101). Ne neked váláskultusz!
Levente Péteré pedig: A házasság
egész-ség, kettőnk megváltoztathatatlan
egyéniségének és változó
személyiségének ismerete,
a döntés egy élet re szól
(107). Ne neked, tudós uram! Ugyan mit lehet
még ezekhez hozzátenni?! Semmit. Az égvilágon
semmit. És bele sem nézve az imádságokba,
letettem a könyvet. De csak úgy magam mellé,
karnyújtásnyira, mint néhai főnököm,
aki a neki átnyújtott takarékkönyvet
látszólag visszautasítóan
eltolta magától. Mert gondolataim
máris a könyvhöz láncoltak.
Vajon az imádság és a szerelem
tesz azzá, akivé lehetünk és
akivé lennünk kell?! Egésszé!?
Teljessé? Ezért netán imádkozni
és szerelmet vallani csakis anyanyelvünkön
lehet, és amennyire erőnkből telik? Hátha
el kellene olvasni az imádságokat is.
Felemeltem a könyvet és végigpörgettem
a lapokat, amint egykori könyvtároshoz illik,
verso, kolofon, tartalomjegyzék, megvan-e minden
oldal. Majd újra félretoltam. De az agyam
továbbjárt. Fiatal diplomás cigányok,
akik ösztöndíjukat és egyáltalán,
hogy tanulhattak, nem keresztény és nem
vallásos forrásnak köszönhették,
mintegy klubot alkotva rendszeresen összejöttek.
Mígnem az egyik alkalommal néhányan
felvetették mondván, a mi kultúránkhoz,
a cigány kultúrához a vallásosság
is hozzátartozik. Erről miért nem esik
szó? Miért volt kirekesztve a képzésünkből?
Az egyikük fölállt, és elkezdte
sorolni: Mert tudományos alapokon állunk,
mert a vallás idejét múlta, mert
, mert..., mert. Mire az öreg Choli Daróczi
József költő a maga nyíltságával
ami a szívén, a száján
belemordult: Mert hülyék vagytok.
Valaha a befutott írók, költők
megéltek az írásaikból,
verseikből. Neves költő mesélte
mosolyogva ő fizet a kiadónak, hogy
megjelenjen a verseskötete. Döbrentey Ildikó
első imádságos könyve 9 ezer
példányban fogyott el. Mivel egy családban
többen is olvasnak egy példányt,
megszorozhatjuk legalább kettővel, hárommal,
néggyel. Ez húsz-harminc-negyven ezer
ember. Gróf Bethlen Kata Bujdosás
emlékezetköve című imádságos
könyvét adták ki tizenháromszor
1733 és 1859 között. Akkor, a barokk
és késő barokk korban. De ma? A felvilágosodás
után kétszáz évvel? És
már kezünkben a második imádságos
könyv is. Újabb húsz-harminc-negyven
és valóban 'tudjisten' hány
ezer imádkozni tanuló!? Mi történt
itt? Döbrentey Ildikó a maga szelíd
asszonyi módján ébresztett rá
bennünket, hogy hülyék vagyunk, ha
nem imádkozunk!? Hogy súlyosan sérül
az 'egész-ségünk', fogyatékos
az emberségünk, meglopva a teljességünk,
ha nem tudunk imádkozni?! Csébfalvi Károly
matematikus, az első magyar ipari számítóközpont
megalapítója hívta föl a figyelmemet
az imádságra mint sajátos emberi
kommunikációra. Nem annak van rá
szüksége, akihez intézzük, hanem
annak, aki imádkozik. Uram, taníts
minket imádkozni, mint ahogy János is
tanította imádkozni tanítványait!
kérlelték Jézust az apostolok
(Lk 11, 1). Döbrentey Ildikó őket követően
hív, sürget és sodor bennünket
is a nekünk nélkülözhetetlen imádságtanulás
felé.
A könyv címe azonmód tanítás
a maga tömörségében is vegyes
regiszterével: És képzeld,
Uram ... Az És képzeld mai, bizalmas
beszélt nyelvi fordulat. Az és főmondatkezdő
kötőszó, amiről úgy tanultuk
általános iskolában, hogy helytelen
ne kezdjünk éssel mondatot ,
nota bene teljesen helyénvaló, valójában
fatikus szerepű, vagyis a párbeszéd
fenntartását célozza. Azt a képzetet
kelti, hogy szüntelenül imádkozunk.
Csak zárójelben: ha már elolvastuk
a könyvet, visszamenőleg beugrik, hogy a keresztény
Isten maga is intim, szent, háromságos
beszélgetés, Jézus Krisztus pedig
Isten intim, szent beszéde, régiesen Igéje
az emberhez, párbeszéde az emberrel.
Itt meg kell állnunk egy retorikai kitérőre,
amely azonban létfontosságú. A
múlt században Pécsett egyvágányú
villamos közlekedett, egymással szembe haladtak
a villamosok, és ezért néhány
megálló után kitérőt kellett
építeni, hogy a szembejövő villamossal
elkerülhessék egymást. A Döbrentey
Ildikó imái által fölvetett
istenkép kapcsán ki kell térnünk
magára az istenkép kérdésére,
mert bizony összeütközünk a velünk
szembe száguldó vagy éppen bandukoló,
kóbor istenképekkel.
Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról az ismeretelméleti
alapelvről, amelyet Aquinói Szent Tamás
úgy fogalmazott meg, hogy semmi sincs az
értelemben, ami ne lett volna előbb az érzékekben.
Vagyis érzékletes képek nélkül
nem tudunk gondolkodni, nem tudunk világlátást
(Weltanschauung) kialakítani. De a képek
ugyanakkor akadályoznak is bennünket, hiszen
minden kép a pillanatnyihoz, a konkrét,
egyedi tapasztalathoz kötődik. Ezért eltévedünk
az illúziók és a valóságelemek
között, és nem tudjuk megkülönböztetni,
melyik melyik.
A Biblia egyik kijelentése szerint (Gen. 1.)
Isten az embert a maga képére és
hasonlatosságára teremtette. A tapasztalat
szerint viszont az ember az istenét a maga képére
és hasonlatosságára teremti. Istenképünk
mindig emberképünk mintájára
készül. Az ateistának tehát
igaza van, hogy nincs Isten, mert az az isten, amit
ő tagad, valóban nem létezik, sőt ami
istent ő elgondol, lényegénél fogva
nem is létezhet. Apa- és anyakomplexusa,
emberi kapcsolatainak sérültsége
olyan világlátás, amelyből Isten
nem lehet. Mert a létező Isten ráadásul
nem ami, hanem aki
A történelem során két végletes
istenelképzelés alakult ki, és
köztük még sokféle. Az egyik
véglet az ószövetségi bosszúálló,
büntető és haragvó istenkép.
Az ókori pogány istenek még rosszabbak,
mert mindezeken túl még csalnak, lopnak,
hazudnak, gyilkolnak is, és különféle
szenvedélyek rabjai. Ami őket illeti, helytálló
Feuerbach elmélete: a vallás nem más,
mint kivetítés. Az emberi képzelet
terméke.
A másik véglet a mai, az élménytársadalom
wellness istenképe. Ez csakis a keresztény
istenkép elferdüléseként alakulhatott
ki, hogy Isten maga a szeretet, a korlátlan,
végtelen szeretet. A wellness társadalom
elképzelése szerint ahogyan van felhasználóbarát
számítógép, érintőképernyős
mobiltelefon, úgy van egy emberbarát Isten
Jézus Krisztusban. A jóérzés
és a siker garantálva.
A két véglet közötti ingadozás,
illetve ingalengés példája a középkori
keresztény istenkép, amelyik infantilisen
regresszív. Az eretnekégetésekben
és üldözésekben, a pápaság
világuralmi törekvéseiben visszatértek
az erőszakos ószövetségi istenképhez,
mint ahogy a püspökök ókori perzsa
satrafának öltöztek (a történész
XXIII. János pápa szerint!). A 20. századi
pápák egyre inkább szakítottak
ezzel az istenképpel, főként XXIII. János
pápa és II. János Pál pápa
az életükkel, és legutóbb
mintegy összegzően XVI. Benedek pápa Deus
caritas est, Isten szeretet enciklikájával.
Az egyes ember istenképe is változik élete
során. Amilyen az emberképe, önazonossága,
olyan az istenképe, és ahogyan változik
az önazonossága, változik az istenképe
is valahol a két véglet között.
Mind a történeti, mind az egyéni
istenkép alakulásában az alapkérdés,
hogyha Isten isten, akkor a lényege el van rejtve
előlünk, nem megragadható képekben,
illetve bármit is állítunk róla,
csak analogikusan vagy metaforikusan állíthatjuk
róla, illetve analogikus metaforákkal.
A nagy és alig megválaszolható
kérdés, hogy melyik kép a jó
vagy a jobb? Melyik közelíti meg inkább
Isten mivoltát? Itt volna, lehetne döntő
szerepe mái magunk eligazításában
a feminista teológiának. Isten sem nem
kegyetlen, bosszúálló maffiózó
vagy macsó férfiú, sem nem liberális,
önzésből mindent megengedő wellness anyuka,
hanem a végletekig szerető, önmagát,
életét is feláldozni képes
feleség, aki azonban eltöri a férje
hátán a söprűnyelet, sodrófát,
ha más nővel wellnessezik. Ma egész délelőtt
a hátamat, gerincemet kúrálták
az Országos Rehabilitációs Intézetben.
Nem söprűnyél!!! Különben meg
az egész európai értelmiség
gerincferdülésben senyved. De nem fizioterápiára,
hanem 'teoterápiára' szorul. Ezt nem így
artikulálja Döbrentey Ildikó, mégis
ebben látom istenképének imáiban
való eredményességét. A
hiteles keresztény feleségről mintázza
hiteles istenképét. Ezt a feminista teológiát
a Hittani Kongregáció szigorú és
szellemileg mégis hihetetlenül mozgékony,
páncélkardinális médiaemlékű
prefektusa, Joseph Ratzinger is el tudta volna fogadni.
Ezen muszájkacskaringó után folytassuk
utunkat, és kapcsolódjunk vissza a kötet
címéhez, illetve majd az imákhoz.
A címben az És képzeld után
következő Uram megszólítás
és az alcím, A 21. század zsoltáraiból
archaikus vallásos regiszter része. A
vegyes regiszter eleve figyelemfölkeltő és
eligazító. Azt sugallja, 'közel hozom
neked azt, ami tőled távol áll'. Az imádságokban
azután majd kibontakozik mindez, hogy Isten bizalmas
közelségben van, középkori teológiai
szakkifejezéssel jelenléte repletív,
mindent betöltő. Az Uram után a három
pont, a gondolat befejezetlenségét jelzi,
illetve azt, hogy 'nézz már bele a könyvbe
és megtudod a folytatást'! Minden imádság
az Uram megszólítással kezdődik,
de az imádságokat magukat is gyakran megtöri
a folyton közbevetett Uram megszólítás.
Kulcsszó. Kulcsszó nem csak azért,
mert imádságonként háromszor
vagy többször ismétlődik, hanem azért
is, mert maguk az imádságok tisztázzák
a nagybetűvel írt, tehát tulajdonnévként
kezelt Uram imádságos jelentését,
ami bizony alapos tisztázásra szorul.
A mai magyar nyelvben ugyanis elbizonytalanodás
tapasztalható az uram kollokációs
jelentéshasználatában. Körülbelül
1948-tól az úr szavunkat a nemzetközi
szocialista politika stigmatizálta, sőt kitiltotta
a köznyelvből. Helyébe lépett az
elvtárs. Többnyire csak az orvosnak és
a megcsappant számú kisiparosnak járt
ki az úr megszólítás. Az
egészség egyetlen kincse maradt az elvtársnak.
A vízvezeték-szerelőnek, a mosógépszerelőnek
stb. pedig igencsak ki volt szolgáltatva a családapa
vagy a családanya. Szó, ami szó,
1990-től, az úgynevezett rendszerváltástól
kezdődően az elvtársat cserélték
az úrra, ám a hivatalnokréteg nem
változott, és így nem az úr
1948 előtti jelentéséhez tértek
vissza, hanem az elvtárs szokásos helyein
jelent meg. Az Isten a vallásos nyelvben az 1948
előtti jelentés szerinti metaforikus úr
maradt, és nem lett az elvtárs jelentés
szerinti metaforikus úr. Elképzelhetjük,
miféle katyvasz Úr-Isten jelentéssel
közeledhet a Magyar Köztársaság
lakosa az imádságok urához. Ezt
teszi helyére Döbrentey Ildikó nyelvhasználata,
és majd hogy ezt tartom a legfontosabbnak a könyvben.
A mindeneket betöltő (az említett repletív),
a mindenütt jelenlévő (omnipresens), a mindenható
(omnipotens), az érzékelhető emberré
lett (megtestesült) nem érzékelhető
Isten, az önként emberi időbe zárt
időtlen Isten, a végtelenül távoli
és felfoghatatlan válik közelivé
és megragadhatóvá.
Hogyan?
A középkori filozófiát teljesen
lekötötte az analogia entis, vagyis hogy Isten
és a többi létező (anyagi dolgok,
növény, állat, ember, ember alkotta
tárgyak stb.) hasonlóan léteznek,
amikor léteznek, de ugyanakkor Isten másképpen
létezik, mint az összes többi. Isten
és a többi létező között
a különbség végtelenül
nagyobb, mint a hasonlóság, bár
Isten és a többi létező között
hasonlóság is található:
A Teremtő és a teremtmény között
nem lehet akkora hasonlóságot megállapítani,
hogy ne kelljen még nagyobb különbözőséget
megállapítani (Denzinger 806. §.
Saját fordítás).
Ha van Isten, akkor az nincs időben és nem érzékelhető.
A szavak maguk is érzékelhető jelek, és
amiket jelölnek (fogalmakat), azok is érzékelhető
tárgyakra utalnak. Mindazt, amit az Istenről
mondunk, az érzékelhető (teremtett) világból
vesszük (atya, úr, igazságos, jó,
szeret stb.), de csak analogikusan vagy metaforikusan
állíthatjuk róla, vagyis Isten
összes 'neve', összes állításunk
róla, mint már érintettük,
kizárólag analogikus vagy metaforikus.
Lehetetlen Istenről és az érzékelhető
dolgokról bármit is azonos jelentéssel
mondani, hanem csak analógiával, azaz
arányosan, mégpedig végtelenül
eltérő arányossággal (l. Aquinói
Szent Tamás: Summa Theologiae. Qu. XIII. De nominibus
Dei Isten elnevezéseiről. Art. 1-5 stb.).
Feltehetően ugyanerre gondolt az ateistának elkönyvelt
svájci író, Peter Bichsel, amikor
újságíróknak azt válaszolta:
Hiszek Istenben, de tudom, hogy nem létezik
Isten nem realitás, ő az igazság
egy darabja.
Nos hát Döbrentey Ildikónak másik
zseniális újra felfedezése, hogy
majd minden imádság bevezetője vagy egy-egy
későbbi része analógia vagy metafora,
illetve analogikus metafora. Anélkül, hogy
érthetetlen skolasztikus eszmefuttatásokba
fulladna, szinte belekalapálja az olvasóba
a neki teljesen ismeretlen analógia entis világlátását.
A klasszikus retorika szabályai szerint az analógiának,
illetve a metaforának az az eleme, amivel megvilágítom
az ismeretlent, a nehezen hozzáférhetőt,
mindennapi életünkből vett, nagyon is ismerős,
kézenfekvő, közérthető, mondhatnám
és ez igen-igen fontos , hogy triviális:
belepte az utat a hó, óvatosan
manőverezgető gépkocsi (25) hét
legálmosabb órája a
vasárnap délután három óra
(41), amikor az egész ország a sült
krumplit és a rántott húst emészti
kábultan, itt állunk a 2010-es esztendő
küszöbén (39), a héten
Budapesten volt dolgom (51), délután
hatkor, csúcsidőben (53), árvízkárosult
gyermekek arcai a tévéhíradóban
(57), sütöm a palacsintát
(61). Ezekből a pillanatképekből emelkedik ki
mindig valami, ami ezeknél messze több,
ugyancsak villanásnyi, de örökkévalót
sejtető.
Nézzünk meg egyet, azt, amelyiknél
gondviselésszerűen legelőször kinyílt
nekem a könyv, amelyik szíven ütött,
éppen azért mert annyira ismétlődő
napi élmény:
Rend (55.o.)
Uram,
rendezgetem otthon a szekrényemet,
és csodálkozva nézem,
hogy időről időre
milyen összevisszaság uralkodik benne.
Elég egy-két használaton kívüli
holmi,
egy-két bedobott pulóver, mellény,
és máris kész a zűrzavar.
Ahányszor benyúlok a szekrénybe
egy zokniért, kidől mind a 123 pár, 63
lukas és használhatatlan, nem engedem
kidobni, 'erős anyaggya van nekije, valamire még
jó lesz. Ahányszor felnyúlok egy
alsónadrágért, bukfencelve leomlik
a többi, és vele együtt kidőlnek trikók,
pizsamák, törülközők, egyszóval
minden, amit a feleségem gondosan glédába
rakott. Szóval ezt az analógiát
nagyon-nagyon értem. És vele együtt
könnyedén megértem, felfogom, megfogom,
amennyire erőmből telik, az utána
következő imát, a felmérhetetlenre,
a fel- és megfoghatatlanra irányulást:
Uram, itt, a Te házadban, a Te szeretetedben
hétről hétre kinyitjuk életünk
szekrényét,
és csodálkozva nézzük,
hogy már megint összevisszaság uralkodik
benne.
Elég egy rossz hír a munkahelyünkről,
egy kórházba került kedves szerettünk,
egy fájó pletyka a hátunk mögött,
és máris kész a zűrzavar.
Máris nem találjuk, ami legjobban kellene:
a lelkünk békéjét.
Ezután akarva-akaratlan, de nem oktalanul, hanem
megokoltan elindulok a megvalósítás
felé. A János evangélium prológusának
szellemében az Ige testté
lett nem maradok a besüppedve a puszta
spekuláció mocsarában, ahogy az
lenni szokott, hanem amennyire erőmből
telik elhatározom a conversio morumot,
erkölcseim, szokásaim megjavítását,
a metaniát, azaz megtérek:
Uram, talán ez az a perc,
amikor újra kezdhetünk mindent!
Vehetünk egy nagy levegőt,
és mondhatjuk:
'Nálam mostantól rend lesz!
Kinyithatja bárki a szekrényem ajtaját,
odabenn rendet és békét talál!'
Uram, Veled, a Te erőddel
még erre is képesek vagyunk.
Ámen.
Nos, ezt az egy imát elemeztem, mert csak ezt
az egyet olvastam el, a többit nem. Nem azért,
mert nem volt rá időm, hanem azért, mert
a többit már nem tudtam olvasni. A többit
már csak imádkozni tudtam.
Tolle, lege kiáltotta a kisgyerek Aurelius
Augustinusnak, az elkényeztetett 'aranyoska fenségeskének'.
Vedd és olvasd! És a későbbi Szent
Ágoston vette és olvasta a Szentírást,
és megtért. Döbrentey Ildikó
imádságaira átírtam ezt
a felszólítást: Tolle et non solum
lege, sed ora vedd és ne csak olvasd,
imádkozd, hogy rátalálj az 'egész-ség'
belső nyugalmára, hogy az üde jelen élvezetében
legyen részed (N.B. a jézusi 'nyolc boldogság'
nem wellness!), hogy a jövő reménye, sőt
elővételezése töltsön el
quod erit in fine sine fine ismét
Ágostonnal, ahogy lesz majd a végén
vég nélkül. Mert ahol
az ember Istennel érintkezik
embersége
elégtelen arra, mit kifejezésre kell juttatnia...
ezek már a teológus Ratzinger szavai
szabad fordításban. Ezért
az egész teremtett világot hívja,
hogy vele együtt zsoltárénekké
változzék. Döbrentey Ildikó
analógiái, metaforái egész
világunkat hívja, hogy vele együtt
hálaadó énekké, köszönetté
változzunk. Annál is inkább, mert
a hála ritka erény, Ildikó imádságaiban
viszont az Úr mellett a leggyakoribb szó
és gondolat a hála és a köszönet.
A hálaadó és a köszönő
emberkép a méltó válasz
a feltétel nélkül és végtelenül
szerető, de kizárólagosságot is
elváró istenképre.
Hálás vagyok, hogy szólhattam.
Köszönöm a figyelmet!
|