A Bencze család apraja-nagyjának szeretettel:
Döbrentey Ildikó.
Jól figyeljetek, most elmesélem nektek
kicsi Ráchel csodálatos történetét.
Nagyanyámtól hallottam én is, neki
meg még az ő nagyanyja mesélte (5.o.).
Nem őrizték meg írásos tekercsek,
csak kicsi Ráchel mesélte ujjongó
szívvel. Mesélte gyermekeinek, mesélte
az unokáinak. Aztán az unokái elmesélték
az ő unokáiknak. Azok továbbmesélték
a későbbi utódoknak. Így hallotta
a nagyanyám, így mesélte el ő is
nekem(14.o.).
Amikor Erdélyi Zsuzsa a múlt század
második felében felfedezte a száz
és ezer éveken át lappangó
félig pogány, félig keresztény,
az utóbbiban jócskán eretnek népi
imádságokat, mindig azt nyilatkozták
a nyolcvan-kilencvenéves adatközlői: Nagyanyámtól
hallottam én is, neki meg még az ő nagyanyja
mesélte.
Söveges Dávid bencés szerzetestanár
megfogalmazása szerint ősi és egyetemes
szociokulturális szokás, hogy a nagyszülők
átnyúlnak a szülők feje fölött,
és kezet fognak az unokákkal. Szent István
király óta mintegy 36 nemzedék
telt el, ha ezt megfelezzük, akkor már csupán
18. Kétezer éve 72 nemzedék, annak
fele meg pusztán 36. Nem csodálatos-e
mindez?!
Így hát valóban hiteles Döbrentey
Ildikó, amikor így szól: Réges-régi
történet ez. És egyáltalán
ez a mese igazán mese, mert minden ízében
hiteles. Ahogy Arisztotelész írta Poétikájában,
majd átvette Horatius, egészen Arany Jánosig
(Vojtina Ars poéticája), nem az a művészi,
ami megtörtént, hanem ami történni
szokott. A kisded első csodájának minden
sora úgy van megszövegezve, ahogy
történni szokott.
Úuuutálom, amikor a tévében
festők dadogva, művészettörténészek
szájtépve taglalnak ahelyett, hogy a festményeket
mutogatnák. Iszonyodom, amidőn költők hüvelyezik,
tudorok kárálják, milyen is a vers
stílusa, rímei, ritmusa, ahelyett, hogy
verseket szavalnának. S hogy magamtól
is hideglelést ne kapjak, mint eb a macskától,
a legszívesebben felolvasnám itt az egész
kis könyvecskét! Igen ám, de akkor
nem tülekedne a tisztes hallgatóság,
hogy megvegye egyetlen unokájának. Ha
kettőnek, tizennyolcezer, ha háromnak huszonhétezer,
ha négynek harminchatezer példányban,
és így tovább.
Ezért azután se kukk, se bakk, csak csemegézek
kicsit az ahogy történni szokott
meséből, hogy apetitustok ébredjen, tisztelt
hallgatóim, kedves jelenlévők! És
ha egyszer nagymamák, nagypapák lesztek,
meséljétek el ti is az unokáitoknak
a kicsi Ráchel csodálatos történetét!
(14.o.)
Közben netán megtanuljunk olvasni, esetleg
még írni is, sőt horribile dictu
azt is megtanuljuk ebből a mesekönyvből,
mi a művészet csúcsa és mi a nevelés
művészetének legmagaslata. Tehát
például hogyan kell klasszikus módon
jellemezni egyetlen epitheton ornansszal életkort,
nemet: kicsi Ráchel a legkisebb gyerek
a négyből, mosolygós Eszter a legidősebb,
húgáról-öccseiről gondoskodó,
asszonyi teendőket végző lány, nyughatatlan
Áron a kamaszodó fiú, és
a huncut Jóna milyen is lehetne a második
fiú, aki túl akar tenni bátyján,
nővérén, mint huncut!
Hiányzik nektek az apai kéz
néha
hosszú hetekig nem látta őt [az apát]
a család. A rézangyalát!
De ismerős társadalmi kép! Tanítványaim
közül már a harmadik nemzedék
nő fel anyával apa nélkül. Szociálisan
öröklődik a családi minta.
Ám nem is volna művészet Döbrentey
Ildikó meséje, ha nem folytatódna
egészen másképp. Az apa pásztor,
azért van távol, az anya viszont meghal
fiatalon. Az apára marad a négy gyerek.
Ilyen is szíven ütött a környezetemben
a minap, csakhogy nem szépséges meseként,
hanem ocsmány valóságként.
Nem úgy, ahogy történni szokott,
hanem ahogy egyszerien megtörtént. Az anya
hagyta ott az apát és beteg gyermekét.
Az anya halála a legkisebbet érinti a
legmeghatározóbban. 'Minél kisebb
a gyerek, annál nagyobb a trauma' igazsága
ez. Éveken át esténként
elalvás előtt kicsi Ráchesl sírdogál,
majd az éjszaka folyamán rendszeresen
becsurrant. A szégyentől, a csúfolódástól
meg még inkább, egyre inkább. A
szomatikus gyógyítás, tea, tégely,
balzsam, gyógyfüvek, kemikáliák
semmit sem érnek, hiszen ma már
divatszóval tudjuk szinte minden betegség
pszicho-szocio-szomatikus testi-lelki-társadalmi.
Újabban az orvosok egyre inkább már
azt is elismerik, hogy a hívő ember kevésbé
hajlamos bizonyos betegségekre, és könnyebben
és gyorsabban gyógyul meg a legtöbb
betegségből. Tehát a vallásos
vonatkozás is alaptényező.
A mesetörténet folyamán fényes
csillag ragyog föl, anyja helyett pásztorok
jelennek meg a síró, kicsi Ráchelnek,
és kiáltozva hívják őt,
apját és testvéreit az istállóba,
ahol egy asszony kisdedet tartott a karjában.
Folyamatosan, finoman cirógatta a fejecskéjét.
Kicsi Ráchel úgy érezte, mintha
őt simogatná a kéz.
- De jó lenne odamenni
gondolta.
A kisded ekkor ásított egy nagyot, és
karocskájával megcsapkodta a levegőt,
mintha integetne.
Engem hív! dobbant nagyot kicsi
Ráchel szíve, és közelebb
lépett. Aztán még közelebb
merészkedett, egészen a kisdedig. Még
a lélegzetét is visszatartotta.
A kisded kinyitotta a szemét. Kicsi Ráchel
úgy érezte, egyenesen ránéz.
Én vagyok az, kicsi Ráchel
suttogta.
Téged hogy hívnak?
A kisded erre elmosolyodott, legalábbis kicsi
Ráchel úgy látta az istálló
félhomályában. A szíve megtelt
bizalommal.
A kisded le-föl járó kezecskéje
akkor hozzáért kicsi Ráchel arcához.
Mindentudó újszülött tekitnete
pedig mintha azt mondta volna:
Ne félj, meggyógyulsz.
Tudós emberek talán megvitatnák,
mi is történt kicsi Ráchellel azon
az éjszakán. Én a tudományhoz
nem értek, csak annyit mondhatok, hogy másnap
reggel, ébredéskor, kicsi Ráchel
ruhája száraz volt. Olyan száraz
és meleg, mint már nagyon régen.
A testvérei nem csúfolták többé.
Szép nagylány let t belőle, férjhez
ment, gyerekei születtek, és a ruhája
száraz volt, száraz, minden reggel, egész
életében.
Ez volt az istállóban született kisded,
a kisgyermek Jézus legelső csodája.
Ha egyszer nagymamák, nagypapák lesztek,
meséljétek el ti is az unokáitoknak
kicsi Ráchel csodálatos történetét!
(13-14.o.)
Meséljétek el ti is!
|